عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید یعنی چه؟

عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید یعنی چه؟

عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید یعنی چه

وقتی تو سامانه ثنا پیام عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید رو می بینی، یعنی پرونده ت هنوز تو دست قاضی صادرکننده رأی اولیه است و برای فرستاده شدن به دادگاه تجدیدنظر، به دفتر مربوطه تحویل داده نشده. این پیام نشون می ده که پرونده در حال حاضر توی مرحله اداری بین شعبه اولیه و دفتر تجدیدنظر گیر کرده یا قاضی هنوز داره روش کار می کنه و هنوز برای ارجاع به مرحله بعدی آماده نشده. نگران نباش، این یه اتفاق رایج توی روند قضاییه و معمولاً به معنی مشکل جدی نیست، فقط ممکنه یه کم زمان بر باشه.

پیش می آد که توی مراحل پیگیری پرونده های حقوقی یا کیفری، وقتی پای اعتراض به رأی یا درخواست تجدیدنظر به میون می آد، یه پیام عجیب و غریب تو سامانه ثنا یا ابلاغیه ها می بینیم که آدم رو نگران می کنه. یکی از همین پیام ها عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید هست. شاید با دیدن این جمله فکر کنی وای، حتماً مشکلی پیش اومده یا پرونده م به بن بست خورده. اما واقعیت اینه که این یه اصطلاح حقوقی خاصه که مفهوم مشخصی داره و خیلی وقت ها هم جزئی از روال عادی کار دادگاهه.

ما امروز اینجا هستیم تا با یه زبون خودمونی و ساده، همه ابهامات این جمله رو برطرف کنیم و بهت بگیم دقیقاً چی شده، چرا این اتفاق می افته و وقتی باهاش روبرو شدی، باید چیکار کنی. پس بزن بریم تا قدم به قدم با هم این موضوع رو شفاف کنیم و نگرانی هات رو کم کنیم.

چی شد که پرونده هنوز دست قاضیه و به دفتر تجدید نرسیده؟ (مفهوم عدم وصول پرونده…)

اول از همه، بیا این جمله رو بخش به بخش بررسی کنیم تا معنی هر کدومش دستت بیاد و بفهمی دقیقاً چه اتفاقی افتاده. این پیام همون طور که از اسمش پیداست، مربوط به مراحل اداری بعد از صدور رأی توی دادگاه بدوی (دادگاه اولیه) و قبل از ارسال پرونده به دادگاه تجدیدنظر هست.

اصلاً این وصول یعنی چی؟

وصول تو زبان حقوقی، یعنی رسیدن یا دریافت شدن. وقتی می گن پرونده وصول شده، یعنی به دست مرجع مربوطه رسیده. حالا وقتی می گن عدم وصول، یعنی هنوز نرسیده، هنوز دریافت نشده. خیلی ساده ست، نه؟

از قاضی شعبه تا دفتر تجدید: یه مسیر اداری

ببین، وقتی یه پرونده ای تو دادگاه بدوی بررسی میشه و قاضی رأی صادر می کنه، ممکنه یکی از طرفین پرونده به این رأی اعتراض کنه و درخواست تجدیدنظر بده. از اینجا به بعد، پرونده باید یه مسیر اداری رو طی کنه تا از اون شعبه ای که رأی رو صادر کرده (که بهش می گیم قاضی شعبه)، به دفتر تجدید فرستاده بشه. دفتر تجدید هم همون بخشی از دادگاهه که مسئول کارهای اداری مربوط به پرونده های تجدیدنظره. اون ها پرونده رو آماده می کنن و بعدش می فرستن برای شعبه ای که باید به تجدیدنظر رسیدگی کنه.

این پیام دقیقاً چی به ما میگه؟

پس، وقتی پیام عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید رو می بینی، یعنی پرونده شما از دست قاضی شعبه ای که رأی اولیه رو داده، هنوز خارج نشده و به اون دفتر تجدیدی که باید کارهای اداری بعدی رو انجام بده، تحویل داده نشده. به عبارتی، هنوز تو مرحله ای هست که قاضی داره روش کارهایی انجام می ده یا به هر دلیلی هنوز آماده ارسال به بخش بعدی نشده. انگار که پرونده ای تو صف انتظار قاضی هست تا ایشون مهر تأیید نهایی رو بزنه و بفرسته جلو.

«عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید به زبان ساده یعنی پرونده هنوز نزد قاضی صادرکننده رأی بدوی است و برای انجام مراحل اداری بعدی به دفتر تجدیدنظر ارسال نشده.»

این وقت نظارت کنارش یعنی چی و چرا میاد؟

خیلی وقت ها کنار این پیام عدم وصول پرونده…، یه عبارت دیگه هم می بینی: وقت نظارت تعیین گردید. این خودش یه اصطلاح دیگه ست که ممکنه گیج کننده باشه، اما مفهومش تو سیستم قضایی ما خیلی رایجه.

وقت نظارت چیست و چطور کار می کند؟

وقت نظارت یه زمانیه که برای قاضی یا شعبه تعیین می شه تا مثلاً یه ماه یا دو ماه دیگه، وضعیت یه پرونده رو دوباره بررسی کنن. یعنی چی؟ یعنی قاضی می خواد یادش بمونه که یه سری کارها تو این پرونده مونده که باید پیگیری بشه. مثلاً ممکنه منتظر جواب یه استعلام باشه، یا بخواد نظر کارشناسی بگیره، یا مدارک جدیدی درخواست کرده باشه. پس وقت نظارت یه جور یادآوری برای خود قاضیه که پرونده رو تو یه تاریخ مشخص دوباره ببینه و اقدامات لازم رو انجام بده. این وقت نظارت، یه وقت رسیدگی نیست که شما یا وکیلتون مجبور باشید برید دادگاه.

وقت نظارت به لحاظ عدم وصول پرونده… یعنی چی؟

حالا وقتی می بینی وقت نظارت به لحاظ عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید تعیین گردید، یعنی دادگاه (به عبارتی، خود قاضی) یه زمانی رو برای خودش گذاشته تا تو اون تاریخ دوباره ببینه آیا این پرونده از دستش خارج شده و به دفتر تجدید رفته یا نه. اگر هنوز نرفته باشه، دوباره پیگیری می کنه که چرا نرفته و آیا کارهای لازم برای ارسالش انجام شده یا نه. این یه جور مکانیزم داخلیه برای اینکه پرونده ها توی روند اداری طولانی نشن و کسی حواسش بهشون باشه.

نگران نباشید، نیازی به حضور شما نیست!

مهم ترین نکته اینه که وقت نظارت نه نیاز به حضور شما داره و نه نیاز به حضور وکیلتون. اصلاً یه وقت اداری داخلیه. پس اگه این پیام رو دیدی و کنارش وقت نظارت هم خورده بود، نگران نباش و فکر نکن باید کاری انجام بدی یا بری دادگاه. فقط کافیه بدونی که پرونده ات هنوز دست قاضی اولیه است و ایشون یه زمان برای خودش تعیین کرده تا دوباره وضعیتش رو چک کنه.

چرا پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید وصول نمی شود؟ (دلایل پشت پرده)

خب، تا اینجا فهمیدیم که این پیام یعنی چی. حالا بریم سراغ بخش مهم تر: چرا این اتفاق می افته؟ یعنی چرا پرونده تو دست قاضی می مونه و سریع به دفتر تجدید نمی رسه؟ دلایل مختلفی می تونه داشته باشه که هر کدومش به نوعی منطقی و قابل درکه.

سر قاضی شلوغه! (حجم بالای پرونده ها)

یکی از اصلی ترین دلایل، حجم کاری بالای قضاته. قضات ما تو دادگاه ها، تعداد زیادی پرونده دارن که باید به همشون رسیدگی کنن. هر پرونده هم خودش جزئیات و ظرافت های خاص خودشو داره. گاهی اوقات، فقط به خاطر مشغله زیاد قاضی و اینکه سرش شلوغه، پرونده ها یه کم دیرتر از روال عادی، کارهای اداریشون انجام میشه و به مرحله بعدی می رن. این دیگه دست قاضی هم نیست، سیستم کلی همینطوره و کارها با یه سرعت مشخصی پیش میرن.

قاضی هنوز داره پرونده رو بررسی می کنه (نیاز به تکمیل تحقیقات)

این یکی از رایج ترین دلایله و نشونه خوبی هم هست؛ یعنی قاضی داره با دقت رو پرونده شما کار می کنه و نمی خواد همین طوری سرسری پرونده رو بفرسته جلو. ممکنه نیاز داشته باشه که:

  • قرارهای کارشناسی صادر کنه: مثلاً لازم باشه کارشناس بیاد و نظر تخصصی بده (مثل کارشناس خط، کارشناس ساختمون، کارشناس پزشکی قانونی و…). تا جواب کارشناسی نیاد، پرونده آماده نیست.
  • استعلامات لازم رو بگیره: مثلاً نیاز باشه از یه اداره یا نهاد دولتی، اطلاعاتی رو استعلام کنه (مثل استعلام از اداره ثبت، بانک، پلیس، سازمان های مختلف و…). جواب این استعلامات هم زمان بره.
  • منتظر وصول مدارک تکمیلی یا دفاعیات جدید باشه: شاید طرفین پرونده یا وکیلاشون قول دادن مدارک جدیدی بیارن یا لایحه ای ارائه بدن و قاضی منتظر اونهاست.
  • نیاز به مطالعه و تأمل بیشتر داشته باشه: گاهی وقت ها پرونده ها پیچیدگی های حقوقی زیادی دارن و قاضی برای اینکه رأی درست و محکمی بده، نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دقیق و بررسی همه جانبه پرونده داره.

پس، اگر پرونده هنوز دست قاضیه و وقت نظارت خورده، احتمال زیاد قاضی داره روی پرونده کار می کنه تا مطمئن شه همه چی تمومه و بعد بفرسته مرحله بعد.

گاهی اوقات یه ایراد کوچیک اداری یا سیستمی

گاهی هم مشکل از خود روند اداریه. این ایرادها می تونن شامل این موارد باشن:

  • عدم تکمیل امضاها یا تشریفات اداری در شعبه: ممکنه یه امضا یا تأییدیه اداری لازم باشه که هنوز انجام نشده.
  • تأخیر در ثبت سیستمی اطلاعات: شاید پرونده کارهای اداریش انجام شده، اما هنوز تو سیستم کامپیوتری دادگاه، اطلاعات مربوط به ارسالش ثبت نشده و برای همین تو ثنا این پیام رو می بینی.
  • مشکلات موقت در سیستم اتوماسیون اداری دادگستری: گاهی وقت ها سیستم های کامپیوتری هم اذیت می کنن و مشکل پیدا می کنن که باعث تأخیر در روند کارها میشه.

پرونده های پیچیده که زمان بر هستند

بعضاً پرونده هایی با ابعاد حقوقی یا کیفری خیلی بزرگ و پیچیده وجود دارن که اصلاً ماهیتشون جوریه که از اول تا آخر زمان زیادی می برن تا به سرانجام برسن. در این موارد، طبیعیه که بخش های مختلف پرونده، از جمله مرحله ارسال به تجدیدنظر هم، زمان بیشتری طول بکشه.

روال عادی کار، نه چیز عجیب غریب!

و در آخر، خیلی وقت ها هم این موضوع چیز عجیبی نیست و فقط بخشی از روال عادی و بوروکراسی اداری دادگاه هاست. پس نباید فکر کنی حتماً اتفاق بدی افتاده. به طور معمول، پرونده ها بعد از صدور رأی بدوی، مدتی رو تو شعبه اولیه می مونن تا کارهای اداری اولیه و احتمالی قاضی انجام بشه و بعد برای تجدیدنظر ارسال میشن. این عدم وصول می تونه صرفاً همون زمان انتظار باشه.

دفتر تجدید کجاست و چه نقشی داره؟

حالا که از قاضی و پرونده صحبت کردیم، بد نیست یه کم هم از دفتر تجدید بگیم که کجاست و چه کار می کنه.

ساختار اداری دادگاه ها: از شعبه تا دفتر تجدید

دادگاه ها ساختار اداری مشخصی دارن. هر شعبه (مثلاً شعبه یک دادگاه حقوقی یا شعبه چهارم دادگاه کیفری) کار خودش رو می کنه و قاضی مخصوص به خودش رو داره. اما وقتی قراره یه پرونده از یه مرحله به مرحله دیگه بره (مثلاً از دادگاه بدوی به دادگاه تجدیدنظر)، یه سری دفاتر اداری هم هستن که نقش مهمی بازی می کنن. دفتر تجدید یکی از همین بخش هاست که زیرمجموعه دادگاه تجدیدنظر محسوب میشه.

وظایف اصلی دفتر تجدید: آماده سازی برای ارسال

وظیفه اصلی دفتر تجدید اینه که پرونده هایی که قرار شده برن دادگاه تجدیدنظر رو دریافت کنه، اونا رو ثبت سیستمی کنه، چک کنه که همه مدارک و فرم ها کامل باشن و بعد آماده کنه تا برای شعبه ای که قراره تو دادگاه تجدیدنظر به پرونده رسیدگی کنه، فرستاده بشه. انگار این دفتر، یه جور ایستگاه میانی برای آماده سازی و ارسال پرونده ها به مرحله بعدیه. همکاری خوب و سریع بین شعبه ای که رأی بدوی رو داده و این دفتر تجدید، خیلی مهمه تا پرونده ها سریع تر راهی دادگاه تجدیدنظر بشن.

حالا که این پیام رو دیدم، باید چیکار کنم؟ (راهنمای عملی)

خب، تا اینجا فهمیدی که عدم وصول پرونده… چی میگه و چرا پیش میاد. حالا مهم تر از همه اینه که بدونی وقتی با این پیام روبرو شدی، باید چه اقداماتی انجام بدی تا هم نگرانی ات برطرف بشه و هم اگه لازم بود، پیگیری درستی داشته باشی.

اول از همه: خونسرد باشید!

شاید مهم ترین قدم همین باشه. همون طور که گفتیم، این پیام لزوماً به معنی مشکل جدی تو پرونده ت نیست و خیلی وقت ها بخشی از روال عادیه. پس نفس عمیق بکش و نذار نگرانی بهت غلبه کنه. تصمیم گیری های عجولانه یا اقداماتی که از روی استرس باشه، ممکنه به ضررت تموم بشه.

سامانه ثنا رو خوب چک کنید

قبل از هر کاری، یه بار دیگه وارد سامانه ثنا شو و تمام ابلاغیه های جدید رو با دقت بررسی کن. شاید پیام جدیدی اومده باشه که وضعیت رو روشن تر می کنه یا حتی نشون می ده پرونده بالاخره ارسال شده. گاهی وقت ها ابلاغیه ها پشت سر هم میان و ما ممکنه یکی رو از دست بدیم.

مرحله اقدام توضیح
۱ حفظ خونسردی پیام عدم وصول معمولاً نگران کننده نیست.
۲ بررسی سامانه ثنا اطمینان از عدم وجود ابلاغیه جدید یا تغییر وضعیت.
۳ تماس با دفتر شعبه برای کسب اطلاعات دقیق و علت تأخیر.
۴ مشورت با وکیل برای تحلیل تخصصی وضعیت پرونده شما.

تماس با دفتر شعبه: چه سوالاتی بپرسم؟

اگر بعد از بررسی ثنا هنوز ابهامی داری، بهترین راه اینه که با دفتر شعبه ای که رأی بدوی رو صادر کرده، تماس بگیری. خیلی وقتا با یه تماس تلفنی ساده، میشه اطلاعات خوبی به دست آورد. وقتی تماس گرفتی، این سوالات کلیدی رو بپرس:

  • علت تأخیر در ارسال پرونده به دفتر تجدید چیه؟
  • آیا قاضی هنوز داره روی پرونده کار می کنه و منتظر چیزی هست؟
  • چه زمانی پرونده به دفتر تجدید ارسال میشه؟ (البته همیشه نمی تونن زمان دقیق بدن، اما یه تخمین تقریبی هم خوبه).
  • آیا لازمه من کار خاصی انجام بدم؟ (که معمولاً جوابش منفیه).

یادت باشه، با احترام و مودبانه سوالاتت رو مطرح کنی. کارکنان دادگاه هر روز با مراجعین زیادی سر و کار دارن و یه برخورد خوب، می تونه کمک کننده باشه.

مراجعه حضوری (اگر لازم شد): چطور پیگیری کنیم؟

اگر با تماس تلفنی نتونستی اطلاعات کافی بگیری یا حس می کنی نیاز به پیگیری جدی تری داری، می تونی به صورت حضوری به دفتر شعبه مراجعه کنی. اما این کار رو به عنوان آخرین گزینه در نظر بگیر و سعی کن اول با تلفن کارت رو راه بندازی. وقتی حضوری رفتی، همون سوالات بالا رو از مسئولین دفتر شعبه بپرس. با مدارک شناسایی و شماره پرونده ت برو تا بتونن راحت تر بهت کمک کنن.

مشورت با وکیل: بهترین راهنما

اگر بعد از همه این پیگیری ها هنوز نگرانی یا ابهامی داری، یا پرونده ت پیچیدگی خاصی داره، بهترین کار اینه که با یه وکیل دادگستری مشورت کنی. وکیل می تونه با توجه به جزئیات خاص پرونده شما، وضعیت رو تحلیل کنه و بهترین راهنمایی رو بهت ارائه بده. شاید پرونده شما جزئیات خاصی داشته باشه که پیگیری تخصصی تری رو لازم داره. وکیل مثل یه راهنمای خبره تو این مسیر حقوقی، می تونه کمک بزرگی برات باشه.

«نکته مهم: در مرحله عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید، معمولاً نیازی به ارائه لایحه جدید یا انجام اقدام حقوقی خاصی توسط شما نیست. این مرحله بیشتر اداری است.»

لازم نیست کار خاصی انجام بدید

همون طور که تو بخش های قبلی هم اشاره کردیم، در اغلب موارد، این پیام به این معنی نیست که شما باید کار خاصی انجام بدی، لایحه ای بفرستی یا به دادگاه مراجعه کنی. این یک فرآیند داخلی دادگاهه که نشون میده پرونده در حال بررسی یا آماده سازی برای مرحله بعدیه. اقداماتی که بالا گفتیم (چک کردن ثنا، تماس، مراجعه حضوری) فقط برای اطلاع و رفع نگرانی خود شماست، نه اینکه کاری باشه که روند پرونده رو جلو بندازه.

جمع بندی: پس تهش چی شد؟

خب، رسیدیم به آخر بحثمون. امیدوارم تا اینجا همه ابهاماتی که در مورد عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید داشتی، برطرف شده باشه و با دید بازتری به این موضوع نگاه کنی.

به طور خلاصه، این پیام یعنی پرونده شما هنوز تو دست قاضی شعبه اولیه است و به دفتر تجدیدنظر نرسیده. دلایل مختلفی هم می تونه داشته باشه؛ از حجم کاری بالا و نیاز قاضی به بررسی بیشتر تا مسائل اداری. وقت نظارت هم یه یادآوری برای خود قاضیه و لازم نیست شما کاری انجام بدی.

مهم ترین چیزی که باید یادت بمونه اینه که خونسرد باشی و نگران نشی. با یه پیگیری ساده از طریق سامانه ثنا و تماس با دفتر شعبه، می تونی اطلاعات لازم رو به دست بیاری. اگه هم بازم نگرانی داشتی یا پرونده ت پیچیده بود، حتماً با یه وکیل خوب مشورت کن. صبور باش، روند رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری معمولاً زمان بره و خیلی وقت ها تأخیرها طبیعیه. پس با آگاهی و آرامش، پرونده ت رو پیگیری کن تا بهترین نتیجه رو بگیری.

نوشته های مشابه