بلوغ فناوری خودرویی با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو

در گفت وگو با ساینس بلاگ تاکید شد؛

بلوغ فناوری خودرویی با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو

مدرس دانشگاه گفت: در کشور ما برای واردات بخش خودرویی رقمی در حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز با قیمت دولتی تخصیص یافته است که اگر ۱۰ درصد این مبلغ سرمایه گذاری شود دولت می تواند فناوری های دانش بنیانی را به بلوغ برساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ساینس بلاگ؛ دانش بنیان های خودرویی سال هاست که در حال کار و هر گوشه و کناری حرف از دستاورد های آنان است؛ انتظارات عمومی از خودروهای داخلی محصولی درخور و با کیفیت است اما همچنان خودرو های داخلی از کیفیت و آپشن های مورد انتظار بهره مند نیستند.

این موضوع این شاعبه را ایجاد می کند که پس این دستاورد و ابداعات خودرویی به چه درد خورده و کجا استفاده می شود؟ چرا دانش بنیان ها نمی توانند خودرو های داخلی را متحول کنند.

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص چرایی عدم تاثیر چشمگیر دانش بنیان ها در توسعه صنعت خودرو در گفتگو با ساینس بلاگ اظهار کرد: سطح فناوری با شاخصی به نام سطح بلوغ فناوری (TRL) دسته بندی می کنند؛ این شاخص از سطح یک شروع شده و تا ۱۰ ادامه دارد. زمانی که سطح بلوغ فناوری (TRL) در سطوح پایین است یعنی دانش مد نظر تولید و پردازش شده است اما کار تحقیقاتی به مرحله توسعه نمونه آزمایشی نرسیده است.

وی ادامه داد: پس از ساخت نمونه آزمایشی از هر تحقیقاتی بایستی آزمایشاتی بر روی محصول ابداع شده انجام شود که نشانگر کاربردی و استاندارد بودن محصول و همچنین عملکرد صحیح باشد؛ پس از آن نوبت به تولید انبوه محصول و همچنین آزمایشاتی می رسد که اثبات کند محصول مورد نظر در مرحله تولید انبوه نیز کیفیت اولیه خود را حفظ کرده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کشور ما متاسفانه دانش بنیان ها عمدتا در سطح بلوغ فناوری (TRL) ۵ و ۶ هستن و نمی تونند به سطوح ۸ و ۹ دست پیدا کنند یعنی به حدی نرسیده اند که بتوانند محصولی را تولید کنند. شایان ذکر است کهما در خیلی از زمینه ها به دانشی رسیده ایم اما نتوانسته ایم آن دانش را تجاری سازی کنیم. حل این مشکل نیاز به مدیریتی جامع دارد که بتواند با اتصال دانش بنیان ها به خودرو سازان بزرگ از این محصولات به طریقه صحیح استفاده کند.

بلوغ دانش بنیان های خودرویی فقط با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو

بلوغ فناوری ها با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو

خلخالی ادامه داد: در تمام جهان دولت ها در توسعه فناوری ها سرمایه گذاری می کنند اما در کشور ما این سرمایه گذاری بسیار محدود است. به عنوان مثال در کشور ما برای واردات بخش خودرویی رقمی در حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز با قیمت دولتی تخصیص یافته است که اگر ۱۰ درصد این مبلغ سرمایه گذاری شود دولت می تواند فناوری های دانش بنیانی را به بلوغ برساند و از آن ها در جهت رفع نواقص فعلی خودروسازی بهره گیری نماید.

وی تاکید کرد: در مباحث انرژی ارز و … یارانه های عظیمی اعطا می شود اما در زمینه تحقیقات بودجه و سرمایه گذاری کشور ما مناسب نیست. زمانی که یک تکنولوژی به سطح بلوغ فناوری (TRL) ۵ یا ۶ می رسد بایستی برای ارتقاء آن کمک و حمایتی از سوی دولت صورت بگیرد؛ این اتفاقی است که در تمام جهان مرسوم است و متاسفانه در کشور ما این حمایت یا ضعیف است و یا به درستی انجام نمی شود و تبدیل به گلوگاهی برای دانش بنیان ها شده است تا تحقیقات ان ها به عرصه ظهور نرسد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بلوغ فناوری خودرویی با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بلوغ فناوری خودرویی با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه