بازگشایی مدارس با طعم گرانی لوازم التحریر و دریافت شهریه اجباری

بازگشایی مدارس با طعم گرانی لوازم التحریر و دریافت شهریه اجباری

ساینس بلاگ:

هر ساله در روز افتتاح مدارس، والدین باید خود را برای خرید کیف، کفش، لباس فرم و لوازم التحریر آماده کنند، اما در سال های اخیر گرانی ها و آتش زدن بازار و تغییر قیمت ها چالش هایی را برای خانواده ها ایجاد کرده است. از این رو با نزدیک شدن به ماه ساینس بلاگ موضوع افزایش قیمت اجناس شتاب بیشتری گرفته و بازار لوازم التحریر را به آشوب کشانده است.

بسیاری از خانواده ها از گرانی لوازم التحریر و سایر لوازم مدرسه گلایه دارند و می گویند; انواع لوازم التحریر در بازار بسیار زیاد است اما قدرت خرید خانوارها کاهش یافته و توان خرید آن را ندارند.

علاوه بر افزایش قیمت لوازم التحریر، شهریه مدارس دولتی و افزایش شهریه مدارس غیردولتی نیز از دیگر مشکلات خانواده دانش آموزان است.

دستیابی به شهریه اجباری مدارس دولتی و لزوم نظارت بر این مدارس

پدر دو دانش آموز دبستانی که خود را کارگر معرفی می کند، شاکی است که امسال برای ثبت نام فرزندانش در مدارس دولتی مجبور به پرداخت هزینه های اضافی شده است به خانواده ها تحمیل می شود.

وی ادامه می دهد: برای تهیه لباس فرم برای هر یک از فرزندانم مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کردم که جدای از هزینه لباس فرم ثبت نام، هر کدام 800 هزار تومان برای آموزش اجباری تحت عنوان کمک مدرسه دریافت کردند.

این پدر با بیان اینکه با وجود گرانی لوازم التحریر، بازار کیف و کفش هم به آسمان رسیده است، می گوید: قیمت کفش در بازارها از 900 تا 1300 هزار تومان است و این اختلاف قیمت تنها صدای مردم را بلند نکرده است. خریداران ، اما این تمایز و شناخت، انتخاب کالاهای باکیفیت از کالاهای معمولی را نیز برای مردم دشوار می کرد.

این پدر دو دانش آموز مقطع ابتدایی ادامه داد: به گفته فروشندگان و مغازه داران، قیمت کیف و کفش نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته که دلیل آن افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش دستمزد کارگران است. قیمت هر فرزند پسرم 900 تومان و هر کیف بی کیفیت چینی 750 هزار تومان است. در پایان شهریورماه که بازار عرضه مدارس هزینه های سنگینی را برای دانش آموزان و والدین به همراه دارد، لازم است بازرسان با نظارت مناسب، قیمت ها را کنترل کنند و مسئولان آموزش و پرورش نیز هزینه های اجباری مدارس دولتی را رصد کنند از نزدیک .

قیمت نمایشگاه تفاوت چندانی با مغازه ها ندارد

در عین حال زنی که خود را عضو اتحادیه اولیاء و مربیان یکی از مدارس آرمیا معرفی می کند، می گوید: بازار لوازم التحریر و سایر اجناس مورد نیاز دانش آموزان آنقدر برای مردم روشن است که نیازی به این کار ندارند. گفته شود. . هرکس پا به این فروشگاه ها بگذارد متوجه گرانی این اقلام می شود. اینکه مسئولان بگویند نمایشگاه درست می کنیم و اجناس را آنجا ارزان می فروشیم کار خوبی نیست، چون این نمایشگاه ها تفاوت چندانی با قیمت مغازه ها ندارد. کسانی که قدرت خرید ندارند نمی توانند از نمایشگاه خرید کنند و باید به این موضوع رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: باور کنید نمایش چاره کار نیست و برای نیازمندی که با مخارج روزانه مانده است، کاری ندارد. ایده اصلی این است که لوازم التحریر و سایر نیازهای مدرسه باید با هزینه کم در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

فشار بر خانواده هایی با هزینه های سنگین لباس فرم مدرسه، شهریه و مواد آموزشی

این عضو انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان می کند: هر روز شاهد قیمت های بسیار گران هستیم، مثلاً امروز چیزی را 30 هزار تومان می خریم و وقتی تمام می شود و دوباره می خریم، قیمت آن کمتر از کمی افزایش می یابد. 10000 تومان. الان باید چند کیسه برای مصرف بچه هایمان یک سال بخریم. بعد می گویند اگر چیزی لازم داری، فقط چیزی که نیاز داری بخر! پس وقتی کالاها به مرور زمان گران می شوند، وظیفه خریدار یا مصرف کننده چیست؟

با وجود گرانی و آشفتگی بازار لوازم التحریر، تغییر سالانه لباس فرم مدارس هزینه های سنگینی را بر دوش خانواده ها گذاشته است، اما می گوید: در حالی که در برخی خانواده ها در کنار گرانی فرزندان، موانع مالی نیز وجود دارد. آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی مجبور به تهیه لباس فرم مدارس می شود که غیر منطقی است و هزینه خانواده ها را دوچندان می کند. علاوه بر شهریه های آموزشی مدارس غیردولتی در مدارس دولتی، مبلغ دریافتی برای کمک به مدرسه نیز در ابتدای سال افزایش یافته است.

مدارس دولتی حق دریافت شهریه را ندارند

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی علی مطهری گفت: در حال حاضر چندین نوع مدارس دولتی مانند شهید، دارالمومنین، تحصیلی و دولتی عادی در این استان وجود دارد و گفت: شهید، تحصیلی و هیئتی. دانش آموزان در مدارس معتبر هزینه ثبت نام دریافت می کنند که به شهرستان واریز می شود.

وی افزود: پول جمع آوری شده برای انجام فعالیت در این مدارس بیش از فعالیت های رسمی مدارس از جمله فعالیت های فوق برنامه است و ساعات حضور دانش آموزان در این مدارس بیشتر از مدارس عادی است.

مطهری ادامه داد: مدارس عادی دولتی حق دریافت شهریه ندارند و اولیا می توانند داوطلبانه از مدارس دولتی حمایت کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش این استان تاکید کرد: هیچ شرطی برای شهریه اجباری در مدارس دولتی وجود ندارد و در صورت اخذ شهریه آموزش اجباری از سوی مدارس برخورد قانونی خواهد شد.

مطهری درباره شهریه آموزش و پرورش مدارس غیرانتفاعی نیز گفت: این مدارس شهریه ای که برای فعالیت های آموزشی و پرورشی اخذ می شود را نیز تصویب کرده اند.

وی اضافه کرد: گاهی دیده می شود که برای فعالیت های فوق برنامه در مدارس غیرانتفاعی هزینه اضافه دریافت می شود، اما الزامی برای آموزش فوق برنامه وجود ندارد و والدین می توانند فرزندان خود را در برنامه های غیر انتفاعی ثبت نام کنند شرکت کننده

مطهری تاکید کرد: هزینه تدریس در مدارس غیردولتی باید به چشم مردم نوشته شود در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

درج قیمت کالا الزامی است

محمد جعفری رئیس اتحادیه فروشندگان ثابت ارومیه با اشاره به آغاز نظارت بر مراکز عرضه ثابت با همکاری اصناف افزود: تمامی مراکز عرضه ثابت باید در صورت تعدیل قیمت کالاها و بازرسان قیمت کالاها را تعدیل کنند. یافت می شوند. در صورت تخلف با واحد مربوطه برخورد خواهند کرد.

وی از راه اندازی 290 فروشگاه لوازم التحریر در شهرستان آرمیه خبر داد و گفت: علاوه بر فروشگاه های لوازم التحریر دارای پروانه بازرگانی، برخی از مغازه داران با رتبه های دیگر بیش از 30 مجوز جدید برای فروش لوازم التحریر دریافت کرده اند.

قیمت لوازم التحریر تغییر محسوسی نداشته است

رئیس اتحادیه فروش لوازم التحریر ارومیه ادامه داد: عمدتاً قیمت لوازم التحریر نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

وی با بیان اینکه با فروشندگان لوازم التحریر برخورد جدی می شود گفت: برخی لوازم التحریر را با قیمت نامناسب می فروشند و یک کالا را به جای کالای دیگر می فروشند که به آن تخلف گفته می شود و اینگونه تبلیغات مجازی به شهروندان فریب می خورد، اما می خرند از مراکز مجاز

جعفری گفت: شهروندان می توانند شکایات خود را با شماره تلفن 124 یا 32364446 در میان بگذارند.

تقویت نظارت بر بازار برای فروش مواد آموزشی

حسین نجف زاده، رئیس اداره تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی از افزایش نظارت بر بازار فروش لوازم مدرسه در این استان از دهم شهریور تا پانزدهم مهرماه خبر داد استان و افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان مانند نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش و هزینه های مربوط به سرویس مدارس، آغاز سال تحصیلی و طرح نظارت ویژه بازگشایی مدارس در حال اجرا است. از 10 سپتامبر و تا 15 اکتبر ادامه دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی افزود: این طرح بازرسی و نظارت بر مغازه ها و بازارهای عرضه و فروش بسته بندی، کفش، لباس فرم مدارس و لوازم التحریر و بازداشتگاه دولتی است. گشت های مشترک با حضور روسای گشت های سیار دادگاه های کشور و نظارت بر تجهیزات در مرکز استان و شهرستان های زیر انجام می شود.

نجف زاده گفت: این طرح به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات احتمالی به ویژه حفظ حقوق مصرف کنندگان با حضور مناطق گران فروشی و سطح بازار اجرا می شود.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی دستگاه های اجرایی استان برای دریافت شکایات و گزارش های مردمی و مجازات آنها در اسرع وقت، از شهروندان خواست به هر نوع قاچاق کالا و ارز و بهداشت و دارو توجه جدی داشته باشند و درمان، موضوع را از طریق سامانه اینترنتی www.tazirat135.ir و یا با شماره تلفن 334666803-044 به شماره 334666803-044 به اداره تعزیرات حکومتی اطلاع دهید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بازگشایی مدارس با طعم گرانی لوازم التحریر و دریافت شهریه اجباری" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بازگشایی مدارس با طعم گرانی لوازم التحریر و دریافت شهریه اجباری"، کلیک کنید.