رابطه درد پاشنه پا و کمبود ویتامین C چیست؟

علت درد پاشنه پا چپ یا راست چیست؟

بافت نرم کف پا یک ساختار چند لایه است که از پوست، سلول‌های چربی و فاسیا تشکیل شده است. پاشنه پا بخشی از ساختار پا است که با آناتومی خاص خودش راحتی را در هنگام راه رفتن موجب می‌شود. گاهی اوقات فرد در ناحیه پاشنه پا احساس درد و سوزش می‌کند، این درد به چه دلیل است؟ علت درد پاشنه پا چپ و یا راست مانند هم است و هر آن چیزی که سبب درد پاشنه پا در سمت راست می‌شود، سبب درد پاشنه پا در سمت چپ نیز خواهد شد.

رابطه درد پاشنه پا و کمبود ویتامین C چیست؟

رایج‌ترین علت درد پاشنه پا

    التهاب کف پا: (پلانتار فاشیاتیس) از شایع‌ترین علت درد پاشنه پا است.

    سندرم خار پاشنه: از علت‌های رایج درد پاشنه پا است، در این سندروم یک توده حاوی کلسیم بین پاشنه و قوس پا رشد کرده و خار پاشنه ایجاد می‌کند.

    کلسترول بالا و درد پاشنه پا: کلسترول بیش از حد با التهاب و درد تاندون مرتبط است. افزایش کلسترول ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند التهاب تاندون آشیل شود، علائم التهاب تاندون آشیل عبارتند از: درد هنگام بالا رفتن از پله یا درد در پاشنه پا پس از فعالیت بدنی

    ضعف عضله ساق پا به دلیل عدم فعالیت؛ این موضوع باعث تورم عضله در پاشنه پا می‌شود.

    فشار زیاد به پاشنه پا: به دلیل راه رفتن‌های بسیار طولانی، راه رفتن در مناطق ناهموار به پاشنه پا فشار وارد می‌شود.

    آرتریت: ساییدگی و پارگی مفصل مچ پا در آرتریت موجب درد پاشنه پا می‌شود.

    تاندونیت آشیل: التهاب تاندون آشیل سبب درد پاشنه پا می‌شود.

    عصب به دام افتاده: فشرده شدن عصب به دلیل گیر کردن در بافت استخوانی پاشنه پا نیز ممکن است درد پاشنه پا را موجب شود.

    بیماری عروق محیطی: تنگ شدن رگ‌های خونی تامین کننده پاشنه پا از علت درد پاشنه پا محسوب می‌شود.

    بیماری Sever سیور یا (آپوفیزیت کالکانئال): این بیماری در کودکان به دلیل آسیب به صفحه رشد استخوان پاشنه پا رخ می‌دهد. همچنین مرکز استخوان پاشنه به دلیل کفش‌های جدید یا فعالیت ورزشی زیاد نیز ممکن است تحریک شود که همین امر موجب درد پاشنه پا خواهد شد.

    بورسیت: التهاب کیسه‌ای که مفاصل را می‌پوشاند، از علل درد پاشنه پا محسوب می‌شود. بوریست یک کیسه زیر تاندون آشیل است، این بورس در اثر راه رفتن طولانی مدت یا پوشیدن کفش‌های بلند رخ می‌دهد.

    برآمدگی بالای پاشنه پا (دفورمیتی هاگلند): رشد استخوان غیر طبیعی در پشت پاشنه پا سبب درد پاشنه پا خواهد شد.

    درد پاشنه پا و کمبود ویتامین: کمبود ویتامین C، ویتامین B و ویتامین D باعث درد پاشنه پا می‌شود.

در این مقاله به صورت اختصاصی به درد پاشنه پا و کمبود ویتامین پرداخته‌ایم.

کمبود کدام ویتامین سبب درد پاشنه پا می‌شود؟

پاشنه پا در طول روز، سنگینی وزن بدن را تحمل می‌کند و طبیعی است که درد پاشنه پا بین افراد مختلف رایج باشد. علت درد پاشنه پا ممکن است ناشی از عوامل مختلفی از جمله دیسک کمر، وزن بالا، آسیب فیزیکی یا مواردی از این قبیل باشد. شاید تعجب کنید که گاهی اوقات درد پاشنه پا و کمبود ویتامین با هم ارتباط دارند و کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن، منجر به احساس درد در پاشنه پا می‌شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم به ویتامین‌هایی اشاره کنیم که کمبود آن‌ها در بدن منجر به بروز درد پاشنه پا می‌شود. اگر شما هم در ناحیه پاشنه پا احساس درد می‌کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

ارتباط کمبود ویتامین دی و درد پاشنه پا

یکی از اولین مواردی که در پاسخ به سوال «کمبود کدام ویتامین باعث درد پاشنه پا میشود؟» به آن اشاره می‌کنیم، ویتامین D است. عجیب نیست که درد پاشنه پا و کمبود ویتامین D با هم ارتباط داشته باشند؛ کمبود ویتامین D منجر به ضعف استخوان‌ها و عضلات می‌شود که همین موضوع درد پاشنه پا را شدیدتر می‌کند.

علاوه‌بر این، ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری است و همه می‌دانیم که کلسیم نقشی کلیدی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد؛ بنابراین کمبود ویتامین D، جذب کلسیم را نیز کاهش می‌دهد و همین موضوع ممکن است علت درد پاشنه پا سمت راست یا چپ باشد. برای از بین بردن کمبود ویتامین دی و درد پاشنه پا علاوه‌بر مصرف غذاهایی مانند ماهی، تخم‌مرغ، میگو، قارچ و شیر، حتما حاوی ویتامین D نیز مصرف کنید. 

کمبود ویتامین B12؛ علت درد پاشنه پا سمت راست و چپ

سومین نوع ویتامین B ویتامین B12 است. کمبود B12 گاهی اوقات می‌تواند علائم نوروپاتی محیطی را تقلید کند. نوروپاتی محیطی وضعیتی است که در آن اعصاب محیطی آسیب می‌بینند و باعث بی‌حسی و درد در اندام‌ها می‌شوند. مانند نوروپاتی محیطی، کمبود ویتامین B12 با بی‌حسی، سوزش و گزگز در دست‌ها و پاها مشخص می‌شود. این علامت به این دلیل رخ می‌دهد که این ویتامین نقش مهمی در سیستم عصبی دارد.

کمبود ویتامین B12 علاوه بر ایجاد درد در پا، می‌تواند التهاب کف پا را نیز تشدید کند.  ویتامین B12 در طیف گسترده‌ای از غذاهای حیوانی یافت می‌شود. غذاهای گیاهی ویتامین B12 ندارند، مگر اینکه غنی شده باشند. شما می‌توانید مقادیر توصیه شده ویتامین B12 را با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر دریافت کنید: ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی حاوی ویتامین B12 هستند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه آیا درد پاشنه پا شما به دلیل کمبود ویتامین است یا خیر، مشورت با پزشک است. آنها می‌توانند تأیید کنند که آیا درد پاشنه پای شما ناشی از کمبود ویتامین است یا مشکل دیگری سبب بروز درد در این ناحیه شده است.

کمبود ویتامین B6 باعث درد پاشنه می‌شود

ویتامین B6 که به‌عنوان پیروکسیدین شناخته می‌شود، برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است. به‌عنوان مهم‌ترین نقش ویتامین B6، می‌توانیم به محافظت از سیستم عصبی بدن اشاره کنیم. ویتامین B6 برای تولید سروتونین که یک انتقال‌دهنده عصبی بوده و به تنظیم درد کمک می‌کند، ضروری است. زمانی که بدن با کمبود سروتونین مواجه شود، بدن توانایی خود برای تنظیم درد را از دست می‌دهد، همین موضوع احساس درد پاشنه پا را بیشتر می‌کند.

برای جلوگیری از شدت گرفتن درد پاشنه پا، علاوه‌بر مصرف قرص یا ایرانی، حتما مکمل‌های حاوی ویتامین B6 را نیز مصرف کنید. این ویتامین در مواد غذایی مختلف مانند: گوشت، مرغ، جگر، ماهی، میوه‌هایی به جز مرکبات و سبزیجات یافت می‌شود.

رابطه درد پاشنه پا و کمبود ویتامین C چیست؟

ویتامین C به‌عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شود که به بدن برای مقابله با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این ویتامین با خواص ضدالتهابی که دارد، بهبود التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله پاشنه پا را در سریع‌ترین زمان بهبود می‌بخشد. مصرف ویتامین C برای افرادی که از التهاب پاشنه پا ناشی از عارضه فاشیای پا رنج می‌برند، به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می‌کند.

ویتامین C به صورت طبیعی از مواد غذایی مانند مرکبات، سیب زمینی، انبه، کیوی، توت فرنگی و سبزیجات یا از طریق مصرف مکمل‌های ویتامین C جذب بدن می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف هم‌زمان و قرص ویتامین C با هم تداخل ندارند؛ بلکه ویتامین C به جذب بیشتر آهن نیز کمک می‌کند.

کمبود فولات؛ ویتامینی که کمبود آن باعث احساس درد پاشنه پا می‌شود

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین B9 یا همان فولات، ارتباط مستقیمی با هم ندارند؛ بااین‌حال، فولات برای رشد سلول‌ها و ترمیم آن‌ها ضروری است. کمبود فولات منجر به آسیب عصبی و کاهش رشد و ترمیم سلول‌ها می‌شود؛ همین موضوع درد پاشنه پا ناشی از التهاب تاندون آشیل یا فاشیای پا را بیشتر می‌کند.

برای جلوگیری از بروز این مشکل حتما مصرف غذاهای حاوی فولات مانند سبزیجات برگ‌سبز، موز، عدس، نان و غلات غنی‌شده و فولیک‌اسید (شکل مصنوعی فولات) را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بهتر است مصرف فولات را از سنین کودکی آغاز کنید. به دلیل تاثیر فولات بر رشد و تکامل سلول‌ها، مصرف هم‌زمان آن با تاثیر فوق‌العاده‌ای بر افزایش قد کودک خواهد داشت.

کلسیم؛ ماده معدنی ضروری برای رفع استخوان درد

کلسیم یک ماده معدنی است که در مبحث درد پاشنه پا و کمبود ویتامین‌ها باید به آن اشاره می‌کردیم. کلسیم عنصری ضروری برای حفظ سلامت استخوان‌ها است. این ماده معدنی به تقویت استخوان‌ها و ساختار اسکلت بدن کمک می‌کند.

درصورتی‌که میزان کافی کلسیم در بدن وجود نداشته باشد، درد پاشنه پا شدت بیشتری می‌گیرد؛ بنابراین مصرف حداقل ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز از طریق مصرف لبنیات، بادام، پروتئین وی، سبزیجات برگ‌سبز و دانه‌ها را فراموش نکنید. کلسیم بر تقویت مفاصل زانو تاثیر بسزایی دارد؛ بنابراین در پاسخ به سوال «؟» نیز می‌توانیم به کلسیم اشاره کنیم. 

مصرف منیزیم کافی برای جلوگیری از احساس درد در پاشنه پا و استخوان‌ها

منیزیم یک ماده مغذی است که کمبود آن ممکن است علت درد پاشنه پا باشد. بدن برای جذب بهتر کلسیم به منیزیم نیاز دارد؛ در بخش قبلی درباره تاثیر کلسیم بر حفظ سلامت استخوان‌ها صحبت کردیم؛ بنابراین با مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم و کلسیم می‌توانید از بروز درد پاشنه پا تا حدود بسیاری پیشگیری کنید. اگر گاهی اوقات در دست و پای خود دچار بی‌حسی می‌شوید، حتما دچار کمبود منیزیم هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره توصیه می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

علاوه‌بر این، منیزیم به‌تنهایی تاثیر بسزایی بر کنترل اختلالات انقباضی و اسپاسم‌های عضلانی دارد. در بسیاری از موارد علت درد پاشنه پا دقیقا بروز اسپاسم‌های عضلانی است؛ بنابراین مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم یا مواد غذایی مانند: آووکادو، سیب، موز، انجیر خشک و برگه زردآلو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رابطه درد پاشنه پا و کمبود ویتامین C چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رابطه درد پاشنه پا و کمبود ویتامین C چیست؟"، کلیک کنید.