رعایت اصول بهداشتی در پخش نذورات و اطعام‌دهی

رعایت اصول بهداشتی در پخش نذورات و اطعام‌دهی

ساینس بلاگ:

جلیل نصیری از افزایش نظارت های بهداشتی اداره بهداشت و حفاظت محیط زیست در ایام سوگواری حسینی خبر داد و گفت: لازم است متولیان مراسم عزاداری که در این ماه اقدام به توزیع نذورات می کنند، اصول بهداشتی را رعایت کنند. برای حفظ سلامتی عزاداران از انواع بیماری ها به ویژه بیماری های معده که از طریق آب و غذا منتقل می شود خودداری شود.

وی با توصیه به پخت و پز در شرایط مناسب گفت: لازم است تمامی دست اندرکاران توزیع آب و مواد غذایی دارای کارت بهداشت باشند و در هنگام توزیع آب و مواد غذایی بهداشت فردی را رعایت کنند. از طرفی مواد اولیه مصرفی باید سالم و بهداشتی بوده و بسته بندی مواد غذایی طبق تاییدیه وزارت بهداشت باشد.

رئیس اداره بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه ذبح و قربانی نباید جلوی تابلو انجام شود، افزود: از فرآورده های هفت دام مجاز ذبح یا بسته بندی بهداشتی و دامپزشکی مورد تایید سازمان. توصیه دیگری برای قیم وجود دارد.

وی با تاکید بر استفاده از نمک خوراکی تصفیه شده یددار مورد تایید سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا، خاطرنشان کرد: روغن های خوراکی مورد تایید سازمان غذا و دارو باید در تهیه غذا نیز قابل استفاده باشد.

نصیری با اشاره به اینکه غذا نباید بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری شود، گفت: در صورت نیاز به نگهداری بیش از دو ساعت، غذا باید در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد یا بالای 63 درجه نگهداری شود. درجه سانتیگراد (در شمع گازی) به طوری که دمای غذا کمتر از 63 درجه نباشد.

وی بیان کرد: غذای عزاداری باید دو ساعت قبل از صرف غذا بسته بندی شود و افزود: برخی از نمایندگان و رای دهندگان چندین ساعت قبل از صرف عزاداری بسته بندی می کنند که این امر سلامتی عزاداران را به خطر می اندازد. همچنین بهتر است از نگهداری مواد غذایی خام و پخته در کنار یکدیگر در یخچال خودداری شود.

رئیس اداره بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع غذای گرم باید از ظروف مناسب دارای مجوز از سازمان غذا و دارو استفاده شود و نوشیدنی های گرم و غذاهای پخته به یکبار مصرف تقسیم شود. از ظروف بدون مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرن مانند ظروف پلاستیکی شفاف و نازک باید خودداری شود.

وی تصریح کرد: زباله های تولید شده نیز باید به صورت سالم جمع آوری، حمل و دفع شود و در اطراف ایستگاه های بهداشت سطل یا کیسه ای وجود داشته باشد که بتوان به طور مرتب از آن برای جمع آوری ظروف و لیوان های مستعمل استفاده کرد.

نصیری بر نظافت مستمر، شستشو و سرویس‌های بهداشتی و نصب سیستم لوله‌کشی مایع توالت یا قرار دادن مایع توالت در محل تجمع عزاداران تاکید کرد و افزود: نصب تابلوها یا اطلاعیه‌های منع عزاداری ضروری است. برای جلوگیری از استعمال دخانیات، باید از محصولات دخانی در مناطق مسقف خودداری کرد.

وی تصریح کرد: آب آشامیدنی عزاداران سالم باشد و از توزیع آب، شربت یا شیر بدون بسته بندی در دسته ها یا مراسم عزاداری خودداری شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رعایت اصول بهداشتی در پخش نذورات و اطعام‌دهی" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رعایت اصول بهداشتی در پخش نذورات و اطعام‌دهی"، کلیک کنید.