شوخی‌های مرگبار با امداد

شوخی‌های مرگبار با امداد

ساینس بلاگ:

مزاحمت تلفنی برای خدمات اورژانس و آتش نشانی پایانی ندارد. این گلایه مدیران این موسسه است که به مردم خدمت می کند. در حالی که عموماً اعتقاد بر این است که اختلالات در سیستم های اضطراری و ادارات آتش نشانی کشور کاهش یافته یا حتی پایان یافته است، آمار منتشر شده در هفته گذشته این دیدگاه ها را رد کرد. سالانه 20 میلیون نفر با اورژانس 115 تماس می گیرند که طبق آمار حدود 10 درصد آنها مشکل ساز هستند. به گفته جامعه شناسان، با توسعه فضای فرهنگی و اجتماعی کشور دیگر نباید شاهد چنین صداهایی باشیم، بلکه برخی برای تفریح ​​و برخی برای تنهایی اورژانس و آتش نشانی را به هم می ریزند. نتیجه این هرج و مرج به افراد جامعه نیز آسیب می زند و گاه باعث اختلال در عملیات امداد رسانی و به خطر افتادن جان انسان ها می شود. تماس گیرندگان اضطراری محدودیت سنی خاصی ندارند. بچه ها، مردها، پیرزن ها و… همگی می توانند مدل های گوشی مزاحم را پیدا کنند. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور هزینه اعزام تکنسین های اورژانس به بالین بیمار با کمک آمبولانس حدود 5 میلیون تن است.

رئیس اورژانس استان تهران روز شنبه گفت: متاسفانه 2200 تماس با این مرکز مضطرب بوده است. محمداسماعیل توکلی گفت: در هفته گذشته 60 هزار و 302 تماس با مرکز اورژانس 115 استان تهران برقرار شد که منجر به انجام 22 هزار و 403 ماموریت شد. در ادامه این ماموریت ها 6591 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و 15812 نفر از خدمات اورژانس در محل استفاده کردند. اما متاسفانه 2200 تماس تلفنی با این مرکز مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

در هفته اول خردادماه 67 هزار و 392 تماس با مرکز اورژانس تهران برقرار شد که از این تعداد 4 هزار و 248 تماس وحشتناک بوده است. به طور متوسط ​​در کل کشور حدود 10 درصد تماس ها با سامانه 115 تماس های مزاحمتی است. این عدد در نقاط مختلف متفاوت است و به عنوان مثال در تهران به 8 درصد و در دیزفول به 17 درصد می رسد. این سردرگمی مشکلات زیادی ایجاد می کند. یکی از مشکلات این است که در خطوط انجام می شود و زمانی که یک بیمار یا مصدوم واقعی نیاز به کمک داشته باشد ممکن است پشت خط بماند و این برای بسیاری از بیماران خطرناک است.

رکورد شکستن تعداد تماس های اورژانس مربوط به 6 ماهه دوم سال گذشته بود. در 6 ماهه دوم سال گذشته یک نفر بیش از 41 هزار تماس با اورژانس 115 داشته و رکورد زده است. همچنین چهارشنبه شب سال گذشته از ساعت 24 الی 18 فردی با شماره 115 229 از خط تلفن تماس گرفته است. اما جالب ترین آنها مربوط به مزاحمت تلفنی یک زن 81 ساله اصفهانی به اورژانس است. این زن که تنها زندگی می کند، در طول یک سال چندین بار با اورژانس تماس گرفت. این اغتشاشات ادامه داشت تا اینکه مرکز اورژانس این استان شکایت کرد و پس از ملاقات با معاون دادستان استان اصفهان مشخص شد این پیرزن به دلیل تنهایی وضعیت اورژانس را بر هم زده است. چند هفته بعد به معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی معرفی و به مرکز نگهداری از سالمندان منتقل شد.

البته وضعیت بلایای آتش نشانی نسبت به سال های گذشته کمی بهتر شده است. مدیر عامل سازمان آتش نشانی با اعلام این خبر در یک برنامه تلویزیونی گفت: تماس با آتش نشانی طی 5 سال گذشته 70 درصد کاهش یافته است، در حال حاضر آتش نشانی 10 درصد از شماره تلفن ها مشکل دارد که البته بخشی از آن مشکل است. به دلیل ناآگاهی شهروندان و گاهی اوقات به جای تماس با مراکز اورژانس مانند اورژانس یا پلیس، آن را با آتش سوزی اشتباه می گیرند.

آزار و اذیت تماس های اضطراری یکی از رفتارهای ضد اجتماعی است که جامعه شناسان مهم ترین عامل آن را پایین بودن سطح آگاهی اجتماعی یا آموزش ناکافی می دانند. رفتاری عجیب که باید از زوایای مختلف اجتماعی و روانی بررسی شود و فکر کرد چرا این رفتار ضد اجتماعی که معمولا در خدمات اپراتور تلفن است از سوی برخی افراد رخ می دهد و چرا برخی به خود اجازه آسیب می دهند؟ زندگی دیگران با ایجاد مزاحمت برای اورژانس و آتش نشانی.

اوغدال آشتیری، جامعه شناس با اشاره به اینکه مزاحمت های تلفنی یک معضل اجتماعی و فرهنگی است و فقط مربوط به ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع در کشورهای دیگر کنترل می شود و برنامه هایی برای آن دارند. در عمل، این فرهنگ در بسیاری از کشورها توسعه یافته است تا مسائل مربوط به زندگی مردم را از مسائل حاکمیتی جدا کنند تا سردرگمی کاهش یابد. مسئله این است که ما در جامعه ما هر چیزی را که خارج از دولت و حاکمیت باشد خارج از دولت و حاکمیت می دانیم و هر نوع آزار و اذیت و هرج و مرج را پسندیده می دانیم، زیرا سرمایه و اعتماد اجتماعی کاهش می یابد و مردم کاهش می یابند. از اجتماعی راضی نیست و شرایط اقتصادی

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که وقتی خرابکاری به اماکن عمومی یا دولتی آسیب می زند، موضوع جان مردم نیست، در حالی که آزار و اذیت اورژانس یکی از بدترین اقدامات در فرهنگ یک جامعه است، من به عنوان یک جامعه شناس معتقدم جدا از دلایل روانی. ، اقدامات این افراد شامل سرگرمی و اعتراض است و می داند چه می کند، اما مورد دیگر سرگرمی است، مثلاً نوجوانان و جوانان در نبود تفریح ​​و سرگرمی یا زنگ زدن به آتش نشانی یا ارتباطات و دادن این گونه رفتار می کنند اطلاعات اشتباه حتی همین موضوع آخر که آمبولانس در حال انجام ماموریت بود و شخص دیگری لاستیک آمبولانس را پنچر کرد که باعث مرگ کودک شد آموزش و فرهنگ سازی لازم است تا از بروز این نگرش های اجتماعی جلوگیری شود.

احسان غفاری مجدا، جامعه شناس، علت اصلی این بیماری را عدم آموزش خانواده می داند که افراد مزاحم اورژانس یا آتش نشانی از انجام آن لذت می برند. برخی افراد نامتعارف خانواده ها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و برخی موسسات نیز هدف مزاحمت آنها هستند، اما آنچه این روزها در جامعه ما افزایش یافته، مزاحمت های تلفنی امدادرسانی مانند اورژانس 115 است. این در حالی است که سازمان های امدادی نقش ویژه ای در حفظ سلامت جامعه دارند و هرگونه دخالت در خدمات آنها جان انسان های بی گناه را می گیرد. متأسفانه در فرهنگ ما مسخره کردن و قلدری کردن به یک شوخی و سرگرمی تبدیل شده است و برخی به آن عادت کرده اند.

محمدمهدی جعفرزاده، کارشناس حقوق جزا و جرایم نیز توضیح داد: در قانون تفاوتی بین مردم عادی و نهادهای دولتی در زمینه مزاحمت تلفنی وجود ندارد و قانونگذاران تفاوتی بین مزاحمت و مزاحمت برای افراد عادی و واقعی قائل نیستند. نهادهای دولتی می‌گویند: ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی می‌گوید هرکس از طریق تلفن یا وسایل ارتباطی مزاحم دیگران شود به حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.

سخنگوی اورژانس کشور در 19 سلوی اعلام کرد که برای جلوگیری از مزاحمت تلفنی اولین مجوزها را از دادگاه اخذ کرده و به زودی اپراتورهای حرفه ای تلفن جلوی دوربین خواهند رفت و چند نفر دیگر. از انجام این کار خودداری کنید. وی با اشاره به بی توجهی این افراد از سوی دادگاه ها گفت: در این روند تغییری ایجاد شده و تیمی از دادستانی کل کشور به اورژانس مراجعه کرده اند و طبق دستورالعمل دیگر قصوری در این زمینه وجود ندارد. در حال وقوع است تصمیمی صادر کند.

منبع: نورنیوز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شوخی‌های مرگبار با امداد" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شوخی‌های مرگبار با امداد"، کلیک کنید.