پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟

پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟

یک کارشناس تامین اجتماعی پیامدهای اجتماعی حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور را تشریح کرد.

محمدرضا تورانی در گفت وگو با ساینس بلاگ وی درباره حضور بیگانگان در کشور و تاثیرات آن بر امنیت گفت: نیم قرن است که میلیون ها افغان در کشور ما زندگی می کنند و معتقدم هیچ کشوری به اندازه ایران نسبت به خارجی ها مثبت نیست. . ما نقاط مشترک زیادی با مردم افغانستان داریم مانند زبان، مذهب، فرهنگ و غیره که باعث شده سال ها با هم زندگی کنیم.

این کارشناس امنیتی ادامه داد: این افراد در کشور ما زندگی نسبتا خوبی دارند و مانند همه ما می توانند در مدارس و دانشگاه ها درس بخوانند، کار پیدا کنند، از خدمات پزشکی و بهداشتی استفاده کنند و در واقع سال ها شرایط زندگی خوبی دارند زندگی این دو طایفه مشترک بود، اما امروز می بینیم که با افزایش جمعیت افغان ها در کشور، خواست نسل جوان تغییر سیاست و شناخت بیشتر از موجودیت این کشورهاست تعداد زیادی از مردم در کشور ما.

وی افزود: این تغییر دولت باید راهبردی باشد. می بینیم که متاسفانه برخی از این افراد مشکلات اجتماعی یا اقتصادی برای کشور ما ایجاد کرده اند. مثلاً این افراد در دزدی های زیادی دست دارند که باعث بی اعتمادی مردم ما می شود.

تورانی با اشاره به شرایط افغانستان که منجر به مهاجرت آنها به ایران شد، گفت: افغانستان در این سال ها با مشکلات زیادی مواجه بوده است، اما اکنون که ثبات نسبی دارد باید شرایطی فراهم شود که از راه رفتن این افراد جلوگیری شود. شهروندان می توانند به کشور خود بازگردند. در حال حاضر شاهد این هستیم که بسیاری از فرصت های شغلی در کشور ما به دلایل مختلف توسط افغان ها اشغال شده است و این در حالی است که جوانان ما بیکار هستند و با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند.

این کارشناس امنیتی ادامه داد: به نظر می‌رسد تعداد اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند بیشتر از اتباع مجاز باشد، بنابراین در مرحله اول باید همه این افراد شناسایی و سپس برای خروج برنامه‌ریزی کنند. .

استاد این دانشگاه همچنین به تبعات اجتماعی حضور اتباع خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات فراوان، شاهد بوده ایم که برخی از ایرانیان در روابط خود با افغان ها دچار مشکلاتی هستند که به مرور زمان به بحران تبدیل می شود بنابراین خروج این افراد از کشور باید تسریع شود. از طرفی در همان زمان مواردی داشتیم که ایرانی ها با این اتباع خارجی ازدواج کردند و حتی بچه دار شدند که این خود بسیار دردناک است و می تواند مشکلات خانوادگی زیادی ایجاد کند.

وی افزود: با بررسی تجربیات مهاجرت ایرانیان به کشورهای دیگر می توان دریافت که مهاجرت بسیار سخت و هزینه های بالایی دارد. همچنین این پناهندگان نمی توانند از تمام امکانات کشور خود استفاده کنند اما در ایران اینگونه نیست. این بدان معناست که مهاجران می توانند به راحتی وارد کشور شوند و با قیمت پایین اقامت کنند، می توانند مانند ایرانی ها از همه امکانات استفاده کنند که باعث نارضایتی مردم و کشور شده است

توانی گفت: مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی در کشور داریم و می توانیم با رفتن این افراد و سیاست های دقیق دولت چهاردهم این مشکلات را برطرف کنیم. به نظر می رسد آمار دقیقی از حضور این اتباع خارجی در کشور وجود ندارد، اما فکر کنید تا پنج سال آینده هر کدام از آنها ازدواج کنند و هر کدام چندین فرزند به دنیا بیاورند و موضوع همین باشد. با گذشت زمان جمعیت این شهروندان رو به افزایش است و یک مشکل امنیتی است.

مدرس این دانشگاه ادامه داد: یعنی اگر جمعیت این افراد افزایش یابد ممکن است از دولت برای خود هویت سیاسی قابل قبولی بخواهند که فشار زیادی وارد می شود.

این بخش را بخوانید:

شهروندان غیرقانونی باید تا پایان سال کشور را ترک کنند

به گفته تورانی، مهمترین وظیفه وزارت کشور در حال حاضر خروج بیگانگان غیرمسئول از کشور و برنامه ریزی برای جلوگیری از بازگشت این افراد است. همچنین حضور این افراد در کشور باید از جنبه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مورد بررسی مجدد قرار گیرد و تدابیری برای جلوگیری از آسیب های آینده اتخاذ شود.

پایان خبر ساینس بلاگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟"، کلیک کنید.