ورود حزب الله به مرحله جدید نبرد با سلاح های جدید و بانک اهداف راهبردی

ورود حزب‌الله به مرحله جدید نبرد با سلاح‌های جدید و بانک اهداف راهبردی

به گزارش ساینس بلاگ وبگاه النشره در گزارشی در این باره نوشت: در بحبوحه انتظارات سیاسی مبنی بر طولانی شدن جنگ اسرائیل علیه لبنان که وارد دومین ماه خود شده است حزب الله مرحله جدیدی از تشدید تنش نظامی را آغاز کرده است و اتاق عملیات آن ورود به «مرحله جدید و تصاعدی در مقابله با دشمن اسرائیلی» را اعلام کرد.

به نقل از ساینس بلاگ انتقال به مرحله جدید و تصاعدی در ادامه مرحله قبلی است که شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب لله در سخنرانی سوم خود (۱۵ اکتبر ۲۰۲۴) اعلام کرد که این جنبش در مرحله «چشاندن درد به دشمن» است. ورود به این مرحله پس از مرحله قبلی انجام شد که شیخ قاسم در دومین سخنرانی خود (هشت اکتبر) به مناسبت سالگرد عملیات طوفان الاقصی و اولین سخنرانی (۳۰ سپتامبر) پس از ترور سید حسن نصرالله انتقال از مرحله پشتیبانی به رویارویی نامحدود و سپس ورود به جنگ را تایید کرد.

منابع سیاسی در این باره به النشره گفتند که حزب الله که با گشودن جبهه شمال در روز هشتم اکتبر ۲۰۲۳ از غزه حمایت کرد بر اساس آنچه در نبردهای میدانی و تحولات نظامی آن لازم بود به تدریج نبرد را پیش برد. این جبهه که در حمایت از مردم غزه و مقاومت آنها یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی گشوده شده بود پس از انفجار پیجرها و وسایل ارتباطی دیگر وارد مرحله «رویارویی نامحدود» شد و سپس پس از ترور سید نصرالله به مرحله جنگ رسید.

اما ورود به مرحله جدید پس از این تحولات در سایه ۲ اتفاق رخ داد؛ اتفاق نخست این بود که ۲۰ روز پس از شروع عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان که به دلیل مقاومت و پاسخ شدید حزب الله نتوانست به اهداف خود در تهاجم دست یابد و متحمل خسارات جانی سنگینی شد و همین مساله باعث شد تیم های نظامی بیشتری را علاوه بر یک تیم ذخیره که شامل بیش از ۷۰ هزار افسر و سرباز بود به اضافه صدها تانک و خودروی نظامی بسیج کند.

اتفاق دومی که حزب الله را ناگزیر به ورود به مرحله تشدید نبرد کرد نبود تلاش دیپلماتیک بین المللی یا آغاز یک ابتکارعمل جدی برای آتش بس در لبنان بود؛ چراکه از یکسو رژیم صهیونیستی در جنگ ویرانگر خود با حمایت نامحدود آمریکا پیش می رود و از سوی دیگر سکوت بین المللی و چشم پوشی در برابر این حملات وجود دارد و گویی که با صحنه غزه درحال تکرار است.

سلاح های جدید

در حالی که اتاق عملیات حزب الله ماهیت مرحله جدید را فاش نکرده است اما کارشناسان نظامی پیش بینی کردند که این جنبش در حال آماده سازی برای غافلگیری های جدید است که ممکن است شامل استفاده از سلاح هایی باشد مانند موشک های استراتژیک در درگیری های زمینی دریایی و هوایی باشد که پیش از این از آنها استفاده نشده است.

طبق گفته این کارشناسان علاوه بر این عملیات حزب الله در مرحله جدید ممکن است شامل هدف قرار دادن مکان های حساس و اهداف با اهمیت بالا برای رژیم صهیونیستی از طریق عملیات غافلگیرانه در جهت های غیرمنتظره از جمله عملیات دریایی باشد.

برخی کارشناسان دیگر نیز پیش بینی کرده اند که حزب الله در این مرحله به استفاده از برخی از سلاح های موجود مانند موشک های زمین به دریا موشک های بالستیک و موشک های ضدهوایی زمین به هوا متوسل شود و از تاکتیک های نظامی مبتنی بر روش «جنگ چریکی» استفاده کند تا دشمن را به عمق خاک لبنان کشانده و حملات و کمین های دقیقی را برای وارد کردن بیشترین میزان تلفات ممکن و «درد فزاینده» بر اساس تشدید کنترل بر میدان انجام دهد. علاوه بر این احتمال قرار گرفتن شهرک های جدید در بانک اهداف وجود دارد و حملات ممکن است که به قلب تل آویو نیز برسد.

این کارشناسان معتقد هستند که اعلام ورود به مرحله تصاعدی از سوی اتاق عملیات مقاومت اسلامی لبنان نشان از موفقیت حزب الله در خروج از شوک ترورها و حرکت آن به سمت کنترل میدانی اوضاع پس از هدف قرار دادن حیفا و صفد با استفاده از پهپاد و موشک و به ویژه موشک های منحصر به فرد و نقطه زن «قادر۱» و «قادر ۲» است.

311311

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ورود حزب الله به مرحله جدید نبرد با سلاح های جدید و بانک اهداف راهبردی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ورود حزب الله به مرحله جدید نبرد با سلاح های جدید و بانک اهداف راهبردی"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه