نگرانی چین و اروپا از پیروزی ترامپ

نگرانی چین و اروپا از پیروزی ترامپ

اصرار ترامپ بر رویکرد حمایت گرایانه اقتصادی و تقابل وی با اصول تجارت آزاد در نظام بین الملل موضوعی است که بیش از همه موجب نگرانی چین و اروپا در چشم انداز انتخاباتی آمریکا می شود.

به گزارش خبرگزاری ساینس بلاگ یکی از آثار و تبعات پیروزی احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وضع مجدد تعرفه های گمرکی سنگین بر کالا های خارجی است. اروپاییان و چین شدیداً نسبت به این موضوع نگران به نظر می رسند. هرچند «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز به صورت موردی (ازجمله در قبال خودرو های برقی ساخت چین) تعرفه هایی را جهت حمایت از شرکت های داخلی خودروسازی در کشورش وضع کرده است اما این رویکرد «موردی» را باید در تعارض با رویکرد «مستمر و کلان» ترامپ مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد.

اصرار ترامپ بر رویکرد حمایت گرایانه اقتصادی و تقابل وی با اصول تجارت آزاد در نظام بین الملل موضوعی نیست که بر هیچ کس پوشیده باشد. ترامپ مجدداً اتحادیه اروپا و چین را نسبت به اقدامات محدودکننده و تنبیهی در حوزه تجاری و اقتصادی تهدید کرده است. این تهدید در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی نیز پررنگ بود و پس از ورود ترامپ به کاخ سفید نیز پررنگ تر شد.

عملیاتی شدن اقدامات محدودکننده تجاری ترامپ علیه اروپای واحد طرفین را درگیر یک منازعه اقتصادی و سیاسی تمام عیار خواهد کرد؛ موضوعی که تحلیلگران مسائل اقتصادی و امنیتی آمریکا و اروپا بار ها نسبت به آن هشدار داده اند. این قاعده در خصوص چین پررنگ تر است- جایی که اکثر کالا های وارداتی چین به آمریکا مشمول تعرفه های سنگین خواهند شد.

دونالد ترامپ «حمایتگرایی یک جانبه اقتصادی» را شاخص ترین سیاست خود در عرصه تجارت بین الملل می داند. تلاش برای اعمال تعرفه های گمرکی کلان بر برخی محصولات خارجی و حمایت از نیروی کار آمریکایی و انتقال کارخانه های آمریکاییِ آن سوی مرز ها به داخل این کشور ازجمله اقدامات رئیس جمهور سابق آمریکا در این خصوص محسوب می شود.

شرکای سنتی ایالات متحده ترامپ را به عدول از قواعد جاری در حوزه تجارت آزاد متهم می کنند و خواستار تجدیدنظر اساسی در رویکرد اقتصادی وی شده اند؛ موضوعی که قابل پذیرش ترامپ قرار نگرفته و کماکان بر همان رویکرد خود اصرار دارد.

ترامپ تعرفه ها را محور اصلی برنامه های انتخاباتی خود قرار داده است. او پیشنهاد وضع تعرفه های جدید ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر اکثر کالا های خارجی و تعرفه های بسیار بالاتر بر کالا های چینی را مطرح کرده است. هریس در مقام معاون رئیس جمهور در تصویب قانون کاهش تورم نقش داشت که از محل آن صد ها میلیارد دلار به انرژی های تجدیدپذیر و برنامه های تخفیف مالیات و اعتبار برای خودرو های برقی اختصاص داده شده است.

یکی دیگر از این موارد نیز معطوف به سیاست های زیست محیطی آمریکا و عوارض اقتصادی آن است. ترامپ در دوران حضور در کاخ سفید صد ها مورد از تدابیر مربوط به حفاظت از محیط زیست را لغو کرد ازجمله محدودیت ها بر انتشار گاز دی اکسید کربن از نیروگاه ها و وسایل نقلیه.

او در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده است که حفاری برای اکتشاف نفت در قطب شمال را افزایش دهد و با گسترش خودرو های برقی مخالفت کرده است. همین مسئله شرکت های صادرکننده خودرو های برقی از چین و اروپا را تحت فشار های فزاینده ای قرار خواهد داد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نگرانی چین و اروپا از پیروزی ترامپ" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نگرانی چین و اروپا از پیروزی ترامپ"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه