نشست ۳+۳ ؛ یک اقدام بموقع

ناامنی در حیفا و نگرانی های هند

این نشست موسوم به( ۳+۳ ) اگر چه با غیبت گرجستان همراه بود اما اراده بازیگران اصلی قفقاز برای استقرار صلح و ثبات در این منطقه و جایگزین کردن همکاری بجای تنش را به نمایش گذارد.در این رابطه توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.

۱.در این مقطع که مراحل نهایی امضای توافقنامه صلح بین آذربایجان و ارمنستان طی می شود برگزاری چنین نشستی یک اقدام بموقع و لازم بود و موجب شد که کشورهای تاثیرگذار همچون ایران روسیه و ترکیه به این جمع بندی برسند که باید به نهایی سازی توافقنامه صلح کمک کنند. در این صورت با پیوند آذربایجان و ارمنستان در اقتصاد منطقه ثبات و امنیت ایجاد خواهد شد و شکل گیری توسعه اقتصادی قفقاز را در پی خواهد داشت.

۲. بر اساس اخبار منتشرهباکو و ایروان در مورد حدود ۱۷ بند از بندهای بیست گانه قرارداد صلح توافق دارند و تنها چند بند دیگر باقی مانده که با حُسن نیت دو کشور و کمک های کشورهای منطقه می تواند محقق شود. رویکرد سازنده جمهوری های آذربایجان و ارمنستان در پذیرش تمامیت ارضی یکدیگر و عدم تغییر مرزهای بین المللی منجر به بازگشت قره باغ به جمهوری آذربایجان و رفع سایه جنگ از استان سیونیک در ارمنستان و زمینه سازی برای تامین حقوق ارامنه قره باغ شد.موکول کردن موضوع اختلاف برانگیز گذرگاه زنگزور به بعد از امضای توافقنامه صلح نیزحکایت از تمایل جدی باکو و ایروان برای ایجاد ثبات و آرامش در قفقاز داشت.

۳ . جمهوری اسلامی ایران با پذیرش احداث خط ریلی جمهوری آذربایجان از گذرگاه ارسامکان دسترسی ریلی جمهوری آذربایجان از شهر آغبند به نخجوان را فراهم کرد و با مشارکت مثبت خودگام مهمی در مسیر حل اختلافات منطقه ای برداشت.ایران نشان داد که برای بازبودن مسیرهای ارتباطی اهمیت قائل است و به همین دلیل در طول سی سال جنگ قره باغ نیز جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و ترکیه از مسیرهای حمل و نقل ایران استفاده کردند.

۴. طبعاً کشورهای خارج از منطقه که منافع شان را در تداوم جنگ و اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان جستجو می کنند از جمله آمریکا اسرائیل و چند کشور اروپایی؛ از توافق نهایی صلح بین این دو کشور ناراضی بوده و ممکن است اقداماتی در جهت ایجاد مانعی برای شکل گیری این تفاهم و یا تعویق آن داشته باشند.بنابراین باید این دو کشور همچنین بازیگران اصلی منطقه هوشیار باشند و از ترفندهای کشورهای غربی برای ایجاد اختلال در مسیر صلح جلوگیری کنند. در اجرای تفاهمات نشست استانبول می توان امیدوار بود که مشکلات منطقه با حضور کشورهای ذیربط و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه ای و غربی حل و فصل شود.

۵.وزرای امورخارجه در این نشست و در حاشیه آندر دیدارهای دوجانبه به نسل کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی توجه خاص داشتند و رویکرد مشترک اعضای گروه ۳+۳ در حمایت از مردم غزه و و لبنان و برقراری فوری آتش بسیک اقدام مفید و ارزنده تلقی می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نشست ۳+۳ ؛ یک اقدام بموقع" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نشست ۳+۳ ؛ یک اقدام بموقع"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه