مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از طوفان مرگبار در آمریکا تا آغاز هفتاد و هفتمین نشست سازمان بهداشت جهانی در ژنو، در هفته گذشته اخبار و اتفاقات مهمی در حوزه اجتماعی رخ داد.

به گزارش ساینس بلاگ، رویدادها، اکتشافات و اخبار مهم در حوزه بهداشت و محیط زیست و رویدادها و رویدادهای جهان از جمله موضوعاتی است که هفته گذشته در راس رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفت.

همچنین رویدادهای دیگری مانند سیل و طوفان های مرگبار در هند و بنگلادش یا کاهش “امید به زندگی” جهانی پس از اپیدمی کرونا از برترین اخبار اجتماعی جهان در دوره زمانی ذکر شده است. زیر:

اولین تراموا بدون راننده در مسکو

اولین تراموا بدون راننده عملیات آزمایشی خود را در مسکو پایتخت روسیه آغاز کرده است.

این تراموا در مرحله آزمایشی است و هنوز مسافربری ندارد. با این حال، یک راننده در کنترل های مربوط به حرکت تراموا حضور دارد.

مقامات متروی مسکو می گویند سیستم راننده اکنون به طور خودکار هرگونه خطای انسانی را از جانب راننده تصحیح می کند.

فنلاند کمترین نرخ تولد را در سال 2023 ثبت کرد

آمار فنلاند اعلام کرده است که نرخ زاد و ولد این کشور در سال گذشته (2023) به پایین ترین سطح خود از زمان شروع ثبت رکورد در 250 سال پیش کاهش یافته است.

بر اساس آمار منتشر شده، در مجموع سال گذشته 43383 کودک در فنلاند به دنیا آمدند که نرخ تولد به ازای هر زن 1.26 است.

کارشناسان می گویند نرخ باروری در فنلاند در سال های اخیر، به طور پیوسته کاهش یافته است و نرخ تولد بیش از سه فرزند در هر زن نادر شده است.

همچنین میانگین سنی زنانی که برای اولین بار در سال 2023 مادر شده اند به 30.3 سال و مردانی که برای اولین بار مادر شده اند به 32.2 سال رسیده است.

کاهش جهانی “امید به زندگی” پس از همه گیری کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که سطح کووید-19 حدود دو سال از سال 2019 تا 2021 است. امید به زندگی در سراسر جهان و یک دهه پیشرفت در این زمینه را نابود کرد.

در همین راستا، سازمان بهداشت ملل متحد اعلام کرد: اپیدمی کووید-19 روند افزایش مستمر امید به زندگی را معکوس کرده است.

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، امید به زندگی در جهان با 1.8 سال کاهش به 71.4 سال رسید که با اعداد سال 2012 برابری می کند.

موج گرما در پاکستان هزاران نفر را راهی بیمارستان ها کرده است

افزایش دما در پاکستان این اتفاق غیرعادی نیست، اما هزاران نفر به دلیل موج گرما و رسیدن دمای هوا به 50 درجه در چند روز گذشته به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

مقامات پاکستانی دستور تعطیلی موقت مدارس را پس از هشت درجه سانتی گراد بالاتر از حد نرمال در این فصل به دلیل تغییرات آب و هوایی صادر کردند.

اداره هواشناسی پاکستان در این فصل به مردم توصیه کرده است که از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض اشعه خورشید خودداری کنند و استفاده از مایعات را فراموش نکنند.

طوفان ها و طوفان های ویرانگر در آمریکا

منابع خبری اعلام کرده اند که تعداد قربانیان طوفان و طوفان در چند ایالت آمریکا در روزهای اخیر به 23 نفر رسیده است.

در رویدادهای مرتبط طوفان و طوفان شدید در چندین ایالت آمریکا حداقل 23 نفر از جمله “تگزاس”، “آرکانزاس”، “کنتاکی” و … تاکنون جان خود را از دست داده اند.

در میان کشته شدگان چهار کودک نیز دیده می شوند.

یکشنبه گذشته، این ایالت ها وضعیت سختی را تجربه کردند.

هفتاد و هفتمین نشست سازمان بهداشت جهانی در ژنو افتتاح شد

بیست و هفت مجمع جهانی بهداشت در ژنو سوییس آغاز شد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) در هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت (WHA) در ژنو، سوییس در 27 می 2024 سخنرانی می کند.

هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت شش روزه با موضوع «سلامت برای همه، سلامت برای همه» روز دوشنبه آغاز به کار کرد.

شمار قربانیان طوفان در هند به 32 نفر رسید

طوفان رمال در هند 32 نفر بر اثر بارش شدید باران و رانش زمین جان خود را از دست دادند.

این طوفان ایالت «بنگال غربی» و چندین ایالت دیگر این کشور را تحت تاثیر قرار داده و تاکنون شماری را مجروح کرده است.

به گفته مقامات دولتی ایالت بنگال غربی در شرق هند، تعداد قربانیان طوفان رمال به هفت نفر رسیده است.

طوفان رمال یکشنبه شب بخش هایی از هند و بنگلادش را تحت تاثیر قرار داد و باعث جاری شدن سیل و خسارت به زیرساخت ها به ویژه در مناطق ساحلی شد.

رانش زمین در “پاپوآ گینه نو”؛ بیش از 2000 نفر دفن شدند

مرکز ملی بلایای پاپوآ گینه نو تعداد افراد آسیب دیده را اعلام کرده است یک رویداد بزرگ رانش زمین بیش از 2000 نفر در این کشور دفن شده اند در حالی که پیش از این این رقم 670 نفر بود.

در عین حال دولت این کشور رسماً برای دسترسی به مناطق آسیب دیده درخواست کمک بین المللی کرده است زیرا دسترسی به این مناطق به دلیل بسته شدن جاده ها دشوار شده است.

رانش زمین روز جمعه در شمال کشور رخ داد. آمار اعلام شده بر اساس برآورد مقامات محلی از این حادثه است که در روزهای اخیر افزایش یافته است.

نخست وزیر دانمارک خواستار محدودیت سنی برای استفاده از شبکه های اجتماعی در اروپا شده است

نخست وزیر دانمارک مت فردریکسن روز یکشنبه از اتحادیه اروپا درخواست کرد سن مجاز برای استفاده از شبکه های اجتماعی 15 سال اعلام کنید.

فردریکسن گفت: امروز، اگر فقط 13 سال سن دارید، می توانید یک حساب شخصی در بسیاری از شبکه های اجتماعی باز کنید. وقتی 13 ساله هستید هنوز کودک محسوب می شوید و می بینیم که در شبکه های اجتماعی خطرات زیادی برای کودکان وجود دارد.

وی همچنین افزود: اجرای این محدودیت سنی باید با ابزارهای موثر تایید سن در شبکه اجتماعی همراه باشد، زیرا شرکت های فناوری در این زمینه مسیولیتی ندارند.

پایان خبر ساینس بلاگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته"، کلیک کنید.