ماشین لوکس چینی که رقیب پورشه است / ۹۵۰ اسب بخار قدرت خالص
امیرمسعود عابدین: همزمان با بررسی بازار اروپا توسط خودروسازان چینی برای ورود به این قاره شرکت بی وای دی (BYD) در حال برداشتن گامی برای تثبیت جایگاه خود در بخش خودروهای لوکس (پریمیوم) است. این شرکت رسماً برند خود با نام دنزا (Denza) را با هدف افزایش حضور و به چالش کشیدن خودروسازان لوکس معتبر در اروپا معرفی کرده است. اولین مدلی که در اروپا عرضه خواهد شد دنزا Z۹ GT خواهد بود که انتظار می رود فروش آن تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود.

دنزا در ابتدا به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین بی وای دی و مرسدس بنز در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت. علی رغم حضور نام های بزرگ در این سرمایه گذاری دنزا برای کسب موفقیت با چالش روبرو بود و در دهه اول فعالیت خود تنها ۲۳٬۰۰۰ دستگاه خودرو فروخت. مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ مشارکت و سهام خود را به ۱۰ درصد کاهش داد. در نهایت این خودروساز آلمانی در سال گذشته به طور کامل از این همکاری خارج شده و به طور کامل تحت کنترل بی وای دی قرار گرفت.
بی وای دی اوایل این هفته طی رویدادی ویژه در میلان ایتالیا برند دنزا را معرفی کرد. به گفته آلفردو آلتاویلا مشاور ویژه بی وای دی در اروپا دنزا خریداران سنتی خودروهای لوکس و مشتریان جوان تر علاقه مند به فناوری و تکنولوژی را هدف قرار خواهد داد.
در چین بی وای دی برند دنزا را در کنار دو زیربرند لوکس دیگر با نام های فانگ چنگ بائو (Fang Cheng Bao) و یانگ وانگ (Yangwang) اداره می کند. بر اساس گزارش ArenaEV بی وای دی قصد دارد برند فانگ چنگ بائو را برای بازار اروپا در برند دنزا ادغام کند. این فرآیند با مدل لئوپارد ۵ فانگ چنگ بائو آغاز می شود که با نام تجاری دنزا عرضه خواهد شد. هنوز مشخص نیست که مدل های یانگ وانگ نیز تحت نام دنزا برای بازار اروپا عرضه خواهند شد یا خیر.
دنزا هنوز قیمت محصولات اروپایی خود را اعلام نکرده است. آلتاویلا در گفتگو با رویترز گفت که پس از مدل Z۹ GT ون لوکس D۹ نیز در پایان سال عرضه خواهد شد. هر دو مدل در چین تولید و از آنجا به اروپا صادر خواهند شد.
از نظر مشخصات فنی دنزا Z۹ GT رقبایی مانند پورشه تایکان اسپرت توریزمو را هدف قرار داده است هرچند که از نظر ابعادی بزرگتر از این خودروی برقی آلمانی است (۲۰۰ میلی متر طول و ۲۲۵ میلی متر فاصله بین دو محور بیشتر). نیروی تولیدی آن توسط سه موتور الکتریکی تأمین می شود که مجموعاً ۹۵۲ اسب بخار قدرت تولید کرده و انرژی آن ها توسط یک بسته باتری لیتیومی (LFP) با ظرفیت ۱۰۰.۱ کیلووات ساعت تأمین می شود. در چین این شرکت همچنین یک نسخه پلاگین هیبرید (PHEV) ارائه می دهد که ترکیبی از یک موتور ۲٫۰ لیتری توربو و سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۸۵۸ اسب بخار است.
اگرچه اعداد مربوط به عملکرد Z۹ GT ممکن است آن را در رده محصولات پورشه قرار دهد اما قیمت گذاری آن در چین چیز دیگری می گوید. قیمت مدل دنزا بین ۳۳۴٬۸۰۰ تا ۴۱۴٬۸۰۰ یوان تقریباً معادل ۴۵٬۸۰۰ تا ۵۶٬۸۰۰ دلار آمریکا است (معادل چهار میلیارد ۵۸۰ تا پنج میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان)؛ این در حالی است که قیمت مدل های قابل مقایسه پورشه مانند پانامرا اسپرت توریزمو و تایکان کراس توریزمو از حدود ۱۳۸ هزار دلار شروع شده و بسته به تیپ و پیشرانه به راحتی از ۲۰۵ هزار دلار فراتر می رود.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ماشین لوکس چینی که رقیب پورشه است / ۹۵۰ اسب بخار قدرت خالص" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ماشین لوکس چینی که رقیب پورشه است / ۹۵۰ اسب بخار قدرت خالص"، کلیک کنید.