ماجرای قطع شبانه درختان پادگان تهران

ماجرای قطع شبانه درختان پادگان تهران

ساینس بلاگ:

قانون فروش و واگذاری پادگان های نیروهای مسلح و سایر اماکن خارج از محدوده شهر در تاریخ 10 شهریور 1387 به تصویب شورای اسلامی رسید و پس از تصویب شورای نگهبان به تصویب رئیس جمهور وقت رسید. (محمود احمدی نژاد) در 20 شهریور همان سال.

بر این اساس پادگان ۰۶ شمال شرق تهران واقع در اطراف خیابان پاسداران و بزرگراه سید شیرازی با مرکز و کلیه امکانات موجود در سال ۱۳۹۲ به شهر لواسان منتقل شد. در ادامه این بحث به گفته معاون شهرسازی و معماری منطقه 4 و با توجه به تصویب کمیسیون ماده 5 و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 1398، محل احداث پادگان سابق با بیش از 50 هزار هکتار وسعت و درخت، باید یک قرن نسبتا طولانی در قالب پارک در اختیار مردم قرار داد و فضای سبز این منطقه حفظ شود.

اما با گذشت سالها این تصمیم بی نتیجه مانده و هر روز فاجعه جدیدی در این منطقه رخ می دهد.

چندی پیش یکی از همسایگان پادگان شماره 06 با ارسال تصاویری از این منطقه به خبرنگار دات کام گفت: درختان پادگان شبانه قطع شد و بدون اینکه کامیون از پادگان خارج شود در دو منطقه نیز قطع شد. . حفر کردن قطع درختان کافی نبود، حالا باید گرد و غباری را که در منطقه ایجاد کرده اند تحمل کنیم.»

به گفته این شهروند از خاک حفاری شده تپه عظیمی ساخته اند که با هر باد به کانون گرد و غبار تبدیل می شود. هیچ اطلاع و توضیحی به اهالی و همسایگان این منطقه داده نشد.

این در صورتی است که این منطقه چند سال پیش به مکانی سرسبز تبدیل شده است. همانطور که جانشین رئیس ستاد کل ارتش در جلسه علنی دو سال پیش شورای شهر گفته بود: «مطمئناً به دنبال حفظ فضای سبز پادگان 06 هستیم».

از سوی دیگر به نظر می رسد اولین بار نیست که چنین حادثه ای در این منطقه رخ می دهد و با بررسی شواهد می توان به سابقه اقدامات مشابه در این منطقه پی برد. به عنوان مثال در اواخر سال 1402 تصاویری با مضمون «بریدن درختان پادگان 06» در فضای مجازی منتشر شد. پس از این یکی از اعضای شورای شهرداری تهران به نام نصیر امانی ضمن تذکر به شهرداری تهران دستور بررسی و شفاف سازی این موضوع را صادر کرد.

لازم به ذکر است یکی از وظایف مهم شورا و شهرداری توسعه فضای سبز شهر تهران است. زیرا یکی از بهترین راه ها برای کاهش آلودگی هوا است.

پس از مدتی مدیریت شهرداری منطقه چهار نیز به این کار واکنش نشان داد و گفت به نظر می رسد موضوع قطع درختان اشتباه است و کارشناسان معتقدند درختان را قطع کرده اند. اما به هر حال یک چیز مسلم است و به گفته شهردار منطقه چهار، حتی اگر درختان قطع می شد، در این منطقه مجاز نبود.

سرنوشت این پادگان هنوز مشخص نیست

با وجود این مسائل، با وجود توافقات و تصمیمات در خصوص جغرافیای پادگان 06 تهران، هنوز سرنوشت این منطقه مبهم است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آخرین بازدید خود از این پادگان، تعیین زمان اجرای این تفاهم نامه را دشوار دانست و گفت: اجرای و اجرای این تفاهم نامه به صورت یکپارچه حفظ و حراست می شود به زودی در راستای رونق و رفاه و ارتقای ظرفیت های شهرستان از جمله ظرفیت گردشگری انجام شود.

سرنوشت مبهم پادگان ۰۶ تهران; خبری از پارک و فضای سبز نیست اما درختان منطقه یکی یکی از بین می روند

اظهارات پایانی شورای شهر در خصوص تعیین وضعیت پادگان ۰۶ به این شرح است: «در دوره گذشته در مورد این پادگان توافقاتی صورت گرفته بود، اما بنا به دلایلی این توافقنامه لغو شد و آخرین وضعیت ما انجام شد. در مورد آن نمی دانم و تصمیمات این پادگان ها و باید تصمیم گرفته شود، باید انجام شود».

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ماجرای قطع شبانه درختان پادگان تهران" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ماجرای قطع شبانه درختان پادگان تهران"، کلیک کنید.