ظلم حسابی به دکتر حسابی!

ظلم حسابی به دکتر حسابی!

ساینس بلاگ:

روزنامه قدس نوشت: در بیستم اسفند 1369 که اعلام شد دکتر حسابی از سوی «مرکز بین المللی زندگینامه ها» به عنوان دانشمند سال 90 معرفی شد، نزدیک به سه سال از زمانی که ما ایرانی ها متوجه شدیم این دانشمند اصیل در جهان جایگاه والایی داشت و در میان متفکران جهان قرار دارد، شاید خلق داستان ها و افسانه ها درباره دکتر حسبی تقریباً در همان زمان آغاز شد و بعدها با گسترش رسانه ها بیشتر شد. شیوه ای که برخی از تقویم ها و روزشمارها هنوز هم پس از گذشت سی سال از این حادثه می نویسند: «پرفسور حسبی در 20 اسفند 1369 به عنوان بهترین فرد سال در رشته فیزیک در سال 1990 یا بهترین سال علمی جهان معرفی شد. به عنوان یک انسان انتخاب شده است!” »

علامت سوال

تا آنجا که من و شما می دانیم ملت ما اگرچه «قهرمان و علمی» است و هست، اما 20 یا 30 سال پیش قهرمان و شیاد و دانشمند نبود. اما خدا می داند چه شد که عده ای از هموطنان ما به جان دانشمندان و شخصیت های معاصر ایرانی حمله کردند و در راه دوستی عمه بیر شروع به تخریب شخصیت و آثار علمی آنها کردند. نمونه آن رفتاری است که در دو سه دهه اخیر با «دکتر محمود حسابی» داشتیم، اگر چند سال پیش، اگر نسل ما می خواست این فیزیکدان نامدار ایرانی را از طریق اطلاعات رسانه ای، کتاب های درسی و کتاب ها بشناسد. در فضای مجازی چیزی جز سردرگمی برایشان باقی نمی ماند، نتیجه ای نداشت و بالاخره یک علامت سوال بزرگ برایشان پدیدار شد و نمی دانستند که آیا دکتر محمود حسابی معادل یک شخصیت علمی و هوش است یا خیر. انیشتین، دانشمندی با نظریه منحصر به فرد در فیزیک، قرآن پژوه، نویسنده و محقق یا صرفاً یک فیزیکدان مشهور ایرانی که منشا خدمات علمی بزرگی برای کشورش بود؟ حالا خدا نکنه بعد از خوندن این مطلب علامت سوالی مثل حرف ما تو سرتون نیاد!

داستان عامهپسند
در سال 1345 در همایش فیزیک ایران در شیراز، از خدمات و سوابق علمی دکتر حسابی تجلیل شد. این رویداد دو مشکل اساسی برای برگزارکنندگان ایجاد کرد. اولین مشکل قبل از جلسه زمانی رخ داد که عده ای تهدید کردند که نام «دکتر حسبی» برده نشود، چرا که او از افراد مشهور رژیم سابق است! مشکل دوم یکی دو سال بعد شروع شد. در مراسم بزرگداشت «حدادعادل» آماده شد تا در تجلیل از خدمات علمی دکتر حسبی صحبت کند و گویی همین قدردانی ساده بهانه ای را برای برخی افراد فراهم کرد تا پروژه بت سازی و افسانه سازی «حاسبی» را آغاز کنند. در سال های بعد متاسفانه رسانه ها حقیقت و دروغ را میان امواج داستان سازی و قهرمان پروری در هم آمیختند و دکتر حسابی اسطوره فیزیک ایران و جهان شد و کارش از آنجا پیش رفت. برای عموم مردم دکتر حسابی با تیوری هایش از اینشتین جلوتر بود! تعصب حتی به کتاب های درسی مدارس راه پیدا کرد و به فضای علمی برخی از دانشگاه ها نیز گسترش یافت. اوضاع به حدی متشنج شد که از اواخر دهه 80 صدای بسیاری از چهره های سرشناس و دانشگاهی ایران نیز در مورد این جنایات بلند شد. البته هیچ یک از منتقدان این وضعیت نابغه بودن و دکتر کعبی از دانشمندان ایران را انکار نمی کنند.

تلویزیون و دیگر رسانه ها در سال های متوالی سنگ بنای یاد دکتر حسابی را گذاشته اند و متاسفانه برای تکمیل آن اغراق و اغراق کرده اند که معلوم نیست از کجا سرچشمه گرفته است. عده ای پسر دکتر «ایریج حسابی» را به اغراق در شخصیت و آثار علمی پدرش برای خلق داستان های عجیب و غریب سرزنش می کردند و پسر دکتر حسبی کسانی را مقصر می داند که عظمت پدرش را نمی بینند.

افتادن از آن طرف پشت بام

فرقی نمی کند مقصر اصلی این قضیه کیست، چون ما ایرانی ها در کل به دانشمند و دانشمندان کشورمان ظلم کرده ایم. سال ها، ما فقط اغراق می کنیم تا تصویری غیرواقعی به مردم ارایه کنیم و بناهای تاریخی زیادی انجام دهیم. فیزیکدانی که در خارج از کشور تحصیل کرده بود و می توانست در غرب بماند و در بهترین آزمایشگاه ها و دانشگاه های جهان تحقیق و تدریس کند، اما به کشورش بازگشت تا فیزیک مدرن را به ایرانیان معرفی کند و بنیانگذار یا مجری نزدیک به چهل پروژه علمی بود. (از موسسه ژیوفیزیک، دبیرستان شورا، مرکز تحقیقات هسته ای و تاسیس اولین بیمارستان خصوصی تا احداث جاده مدرن، تاسیس دانشگاه و…)، در تمام سالهای قبل از انقلاب. او فقط یک بار نشان استاد ممتاز را دریافت کرد و در سال های اول پس از انقلاب، مثلاً در مجلس سنای قدیم حضور داشت، او را رها کردند و حتی یک «فراماسون» نیز اتهام افترا به او وارد شد. پیشانی! از دهه 60 انگار همه از پشت بام افتاده ایم و «دکتر حسبی» اسطوره شده است و بعدها به داستان های زندگی او می خندیم. بدون اغراق و قصه گفتن باید به مردم بگوییم «حسبی» در این سالها چقدر پشتکار داشت، بدون اینکه از هم عصرانش بخواهیم قدر سادگی، تواضع، برنامه های علمی و تعهدش به کشورش را بدانند، از رحمت صحبت کن. نباید فراموش کرد که پایان دیروز و امروز به اسطوره سازان این فرصت را داد تا از افراد مشهوری چون «حسبی» «قهرمانان علمی» و قهرمانان قلابی بسازند و شناخت مشاهیر ایران را برای آیندگان سخت کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ظلم حسابی به دکتر حسابی!" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ظلم حسابی به دکتر حسابی!"، کلیک کنید.