رونمایی پنتاگون از پهپادهای عمودپرواز ناونشین / عکس

غزال زیاری_ این روزها مجموعه ای از شرکت ها در حال انجام طراحی های مبتکرانه X-plane هستند که هدف از این کار، بهره مندی نیروی دریایی آمریکا و دیگر سرویس ها از این امکانات متفاوت و کم نظیر است.

xplane.jpg

در همین راستا طیف گسترده ای از کمپانی ها، از شرکت های تازه تاسیس کوچک گرفته تا شرکت های هوافضای قدیمی دست به کار شده اند و پیکربندی های نوآورانه و طرح های فن آوری حیاتی را برای ساخت X-plane ها ارایه می کنند.

دراین بین همه چیز تحت نظارت دارپا پیش می رود. دارپا (DARPA) در حقیقت سازمان پروژه های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکاست که زیر نظر وزارت دفاع این کشور به فعالیت می پردازد و مسیولیت توسعهٔ فناوری های نوین برای به کارگیری توسط نیروهای مسلح آمریکا را بر عهده دارد.

هدف از برنامه ANCILLARY چیست؟

استیو کومادینا، مدیر برنامه ANCILLARY دارپا گفت: «هدف برنامه ANCILLARY، افزایش قابلیت صعود و فرود عمودی (VTOL) سیستم هوایی بدون خدمه (UAS) تا سه برابر پیشرفته ترین پروازهای امروزی است. مجریان این طرح در تلاش هستند تا راه های نوآورانه ای برای افزایش وزن محموله و برد/استقامت سیستم های هوایی بدون خدمه کوچکی که توسط کشتی ها پرتاب می شوند بیابند و این فعالیت را از طریق پیکربندی ها، پیشرانه ها و کنترل های جدید دنبال می کنند تا بدین ترتیب از اتکا به زیرساخت های ویژه نیز رهایی بیابیم.»

در فاز Ib، مجریان طرح به طراحی، آنالیز و آزمایش کاهش خطر مرتبط با X-plane ادامه خواهند داد تا به فناوری های موردنیاز برای یک UAS عملیاتی در آینده دست بیابند تا بتوانند بدون نیاز به پرتابگرهای مکانیکی بزرگ و تجهیزات امروزی فرود/بازیابی بر روی کشتی های نیروی دریایی مستقر شوند. UAS ها و پهپادهای کوچک به این قابلیت نیاز دارند که در اکثر شرایط آب و هوایی، از عرشه کشتی یا هر زمین دیگری، به سان هلیکوپتر به صورت عمودی برخاسته و یا فرود بیایند؛ و درعین حال مثل یک هواپیمای بالدار کارآمد باشند و در صورت نیاز محموله باری سنگینی را حمل کنند.

کومادینا در ادامه گفت: «شبکه ای از این UAS های کوچک را می توان از یک کشتی پرتاب کرد تا امکان F2T2 (یافتن، تعمیر، ردیابی، هدف قرار دادن) را برای کشتی های سطحی و فرمانده کشتی فراهم کند. طبق پیش بینی های قبلی ما، این امکانات در ماموریت های نیروی دریایی و تفنگداران دریایی کاربردی خواهد بود؛ ولی حالا سرویس های دیگری هم برای بهره گیری از برخی از قابلیت های این فناوری در ماموریت های مختلفی ازجمله لجستیک، حمله و استفاده های ویژه توسط ارتش و نیروی هوایی و فرماندهی عملیات ویژه و گارد ساحلی ابراز تمایل کرده اند.»

او در بخش دیگری از صحبت هایش توضیح داد: «ما انتظار داریم که قابلیت های عملیاتی ارایه شده توسط ANCILLARY با فناوری های دیگری مثل پیشرفت در حسگرها، جنگ الکترونیک و استقلال و هوش مصنوعی که در سازمان های مختلف تحقیقاتی و مهندسی وزارت دفاع توسعه می یابند، تقویت شود.»

xplane2-.jpg

در مرحله Ia، اعضای تیم ANCILLARY طرح های مفهومی 9 شرکت نظامی غیر سنتی و سنتی را موردبررسی قراردادند و در مرحله Ib، شش کمپانی طرح های X-plane را با تمرکز بر کاهش خطرات سیستم از طریق طراحی و تجزیه وتحلیل های دقیق تر و با انجام تست های مختلف و پیکربندی ارایه کردند. در پایان این مرحله 10 ماهه، تیم ها پروپوزال های رقابتی فاز دوم را برای طراحی دقیق، ساخت و آزمایش پرواز ارایه خواهند کرد.

طبق برآوردها این پروژه، با انجام آزمایش های پرواز مدنظر X-plane از اوایل سال 2026 به صورت جدی و با تمام توان دنبال خواهد شد.

منبع: navalnews

227227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رونمایی پنتاگون از پهپادهای عمودپرواز ناونشین / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رونمایی پنتاگون از پهپادهای عمودپرواز ناونشین / عکس"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه