«تک ماده» برای 4 درس؛ کمک به دانش آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت تر شدن سوال ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»

به گزارش ساینس بلاگ، دانش آموزان می توانند برای 4 درس از قانون «تک ماده» استفاده کنند و قبول شوند، این را معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفته است. از این پس برای فارغ التحصیلی دانش آموزان، چنانچه آخرین نمره دانش آموزی در 4 عنوان درس «نهایی» (از مجموع دروس دوره دوم متوسطه) حداقل 7 و معدل کل آن نیز بیش از 10 باشد (حدنصاب قبولی را در 4 عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد) می تواند با استفاده از تبصره و یا همان «تک ماده» فارغ التحصیل شود.

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز؛ همه بی‌انگیزه هستند/ محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی روزمره دانش‌آموزان ندارند

به گفته محمدمهدی کاظمی، این مصوبه جدید از سال تحصیلی 1403-1402 اجرا می شود و دانش آموزان، در امتحانات خرداد ماه از مزایای این مصوبه بهره مند می شوند. بنابراین پایه دوازدهمی ها و دانش آموزان دوره دوم متوسطه بزرگسالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

البته تصمیم اخیر آموزش و پرورش با واکنش هایی در فضای مجازی همراه شده است، یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که: «در امتحانات نهایی دوره متوسطه دانش آموزان در 4 درس می توانند تک ماده کنند! زمان ما فقط یک درس را می شد تک ماده کرد، هر روز بیسوادتر از قبل!»

کاربر دیگری هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که : «اون موقع ها تک ماده یعنی بزرگ ترین گناه، برای همین ما بالاخره درس ها را هرجور شده می خوندیم؛ الان دارن بی سواد می کنن همه رو»

فرد دیگری هم دراین باره نوشته: «دانش آموزان نسبت به 15 سال پیش بسیار ضعیف هستن، اینکه یک دانش آموز دهمی نتواند تقسیم دو تا کسر را بدست بیاورد اصلا طبیعی نیست. اینکه نتواند مسیله را درست بخواند اصلا طبیعی نیست، فهم مسیله را باید دوم دبستان یاد بگیرن و آن مدل تقسیم را سال چهارم دبستان.»

رنگ بندی معدل دانش آموزان در وضعیت قرمز

این تصمیم آموزش و پرورش درحالی گرفته شده است که از مدت ها قبل انتقادهایی درباره افت تحصیلی دانش آموزان متوجه این وزارتخانه شده بود و حالا برخی معتقدند تصمیم هایی از این قبیل نه برای کمک به دانش آموزان بلکه برای پوشاندن ضعف آموزش در مدرسه ها است.

انتشار میانگین معدل قبولی های خرداد سال گذشته نشان دهنده افت تحصیل دانش آموزان است. آن طورکه در گزارش ها آمده میانگین کشوری نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 بدین شرح است: رشته تجربی(11.23)، رشته ریاضی (10.79)، رشته انسانی (8.75)، رشته معارف (10.56)، معدل هایی که براساس آمارها نسبت به سال های گذشت افت کرده اند، جدول زیر نشان دهنده سیر نزولی معدل دانش آموزان در چند سال گذشته است.

مسایل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است

همان طورکه از جدول مشخص است میانگین معدل دانش آموزان سال 1398 در رشته علوم تجربی، 13.77 بود که در سال 1402 به 11.23 رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش آموزان سال 1398، 13.28 و در سال 1402، 10.79 است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش آموزان سال 1398، 10.76 بود که در سال 1402 به 8.75 رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش آموزان سال 1398، 12.88 بود که در سال 1402 به 10.56 رسیده است. تصویر زیر وضعیت معدل در استان های مختلف را نشان می دهد، همان طورکه از رنگ بندی ها معلوم است جز چند استان وضعیت تحصیلی دانش آموزان در سایر استان ها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانش آموزان 10 و کمتر از 10 است، رنگ بندی ای که معنای دیگری هم دارد، مثلاً رضا امیدی، جامعه شناس، در کانال تلگرامی خود درباره آن نوشت: «نقشه وضعیت معدل استان ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.»

قبل تر هم محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش درباره افت تحصیلی دانش آموزان به ساینس بلاگ گفته بود: «مسایل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است. ما به عنوان شهروند عادی این فشار اقتصادی را حس می کنیم. به زبان ساده وقتی شکم بچه ی آدم گرسنه است دیگر آدم به فکر آموزش و تحصیل نیست.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اجتماعی، مدتی قبل در یادداشت به افت تحصیلی دانش آموزان واکنش نشان داد و نوشت: «این کاهش شدید معدل ناشی از سخت تر شدن سوال ها نیست، زیرا همین مطالعه نشان می دهد که فقط 11درصد سوال ها سخت بوده اند و 25 درصد آسان و بقیه متوسط بوده اند، پس حتما ناشی از کاهش سطح آموزشی آنان است. در مجموع می توان کارنامه دولت کنونی را در مساله آموزش و پرورش نیز از این طریق که نتیجه نهایی هر نوع سیاست و اجرایی است مشاهده کرد، خیلی است که از این پایین تر هم بتوان رفت.»

درهمین باره محمدتقی فلاحی، کارشناس آموزش به ساینس بلاگ گفته بود که: «افت تحصیلی دانش آموزان اتفاق جدیدی نیست و سال ها در آموزش وپرورش وجود داشته است، این مسیله دلایل زیادی دارد، اما بخش زیادی از آن در خود مدرسه است، مثل این که دانش آموزان ما بی انگیزه هستند، علاوه بر این معلم ها هم بی انگیزه هستند، وقتی یک معلم نارضایتی داشته باشد تسلط کامل خود را موقع آموزش به دانش آموزان از دست می دهد. با نگاهی که جامعه به موفقیت دارد، این سوال در ذهن دانش آموز ایجاد می شود که آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می رساند؟ نتایج کنکور را بررسی کنید معلوم می شود دانش آموزان از کدام مدارس وارد دانشگاه ها می شوند، لذا تحصیل برای کسب موفقیت در آینده برای یک قشر خاص شده که شاید از نظر مالی هم چندان به آن نیازی نداشته باشند و فقط برای کسب وجهه اجتماعی به دنبال تحصیل هستند، لذا انگیزه دانش آموز برای درس خواندن کم شده است.»

سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم دراین باره به ساینس بلاگ گفته که: «امروز درس و تحصیل اولویت دانش آموزان نیست، میان دانش آموزان دیگر انگیزه ای وجود ندارد، از خودشان سوال می پرسند چرا درس بخوانیم، مادر و پدر ما که درس خواندند آخرش چه شد؟ بنابراین فکر می کنند اگر فقط ناخن بکارند درآمد بیشتری دارند.»

233233

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«تک ماده» برای 4 درس؛ کمک به دانش آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت تر شدن سوال ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«تک ماده» برای 4 درس؛ کمک به دانش آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت تر شدن سوال ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه