تشریح جزییات ساخت خط 9 متروی تهران و اعلام ایستگاه های تبادلی

مدیر عامل شرکت متروی تهران در مورد جزییات احداث خط 9 مترو توضیحاتی ارایه کرد.

نقشه خط 9 مترو

مسعود درستی در گفت وگو با ساینس بلاگ، در مورد جزییات ساخت خط 9 متروی تهران، گفت: خط 9 متروی تهران حدود 52 کیلومتر با 37 ایستگاه خواهد بود و شاخه شرقی و غربی دارد و یک ال(L) برعکس است و با خط احداث و تکمیل خط  11 مترو یک رینگ کمربند بیرونی تر از خط 6 و 7 است و با تکمیل دو خط 9 و 11 حلقه مترو بزرگترخواهد بود.

وی با بیان اینکه خط  9 مترو تقاطع با خط 6 در ایستگاه دولت آباد دارد، افزود: خط 9 مترو با  خط 8 در محور خاوران، با خط 7 مترو در امتداد محور بسیج و محلاتی، با خط 4 در امتداد محور نبرد و پیروزی، با خط های 8 و 2 مترو در امتداد محور آیت و شهید سلیمانی، با خط 3 در امتداد محور صیاد شیرازی، با خط 1 مترو در امتداد محور حقانی، با خط 6 مترو در امتداد محور همت و کوهسار، با خط 10 مترو در امتداد محور همت و المپیک و با  خطوط تهران-کرج و 11 مترو نیز در محدوده ایستگاه چیتگر ایستگاه تبادلی خواهد داشت.

درستی افزود: خط 9 متروی تهران از ایستگاه متروی چیتگر واقع در خط 5 متروی تهران (صادقیه – کرج و گلشهر) آغاز و با عبور از بلوار کوهک واقع در منطقه 22 وارد بزرگراه آیت الله مهدوی کنی شده و در ضلع جنوب غربی تقاطع بزرگراه شهید همت و بزرگراه مهدوی کنی با ایستگاه متروی آیت الله مهدوی کنی در خط 10 متروی تهران متقاطع شده و در حرکت به سوی شرق وارد بزرگراه شهید همت می شود.

وی ادامه داد: خط 9 در ایستگاه متروی شهران از بخش شمالی خط 6 متروی تهران متقاطع بوده و با عبور تقاطعی از توسعه غربی خط 4 متروی تهران در ایستگاه متروی چهارباغ در تقاطع ضلع جنوبی بزرگراه همت و شمال میدان چهارباغ جنت آباد از طریق خیابان پارک واقع در ضلع شرقی محله پونک و بلوار همیلا به سمت بوستان نهج البلاغه و از طریق بلوار ایوانک محله شهرک غرب با عبور از بخش غربی خط 7 متروی تهران در تقاطع ایستگاه متروی میدان صنعت از بلوار ایران زمین و خیابان ملاصدرا و عبور از میدان ونک وارد بزرگراه شهید حقانی می شود.

به گفته درستی، همچنین با عبور تقاطعی از ایستگاه متروی شهید حقانی واقع در خط 1 متروی تهران وارد خیابان کوشا در محله کتابی شده و با احداث سه ایستگاه در محل میدان جوانان، تقاطع خیابان پاسداران و شهید گل نبی، خیابان فرخی یزدی محله ضرابخانه به صورت متقاطع از خط3 متروی تهران در ایستگاه متروی شهید زین الدین رد می شود.

مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: خط 9 متروی تهران در ادامه در ضلع جنوبی بزرگراه شهید زین الدین با احداث دو ایستگاه در میدان ملت محله مجیدیه شمالی و انتهای خیابان شهید کرد در ضلع غربی بزرگراه امام علی به سمت جنوب شرق متمایل خواهد شد و از اراضی ما بین محله شمیران نو و کوهک عبور و با احداث یک ایستگاه در بلوار هنگام مقابل اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وارد خیابان شهید آیت شده و با عبور از بزرگراه رسالت در تقاطع ایستگاه متروی سرسبز واقع در خط 2 متروی تهران و به عنوان ایستگاه ابتدایی بخش شمالی خط 8 متروی تهران به سمت محله نارمک و میدان نبوت از خیابان دماوند عبور و از میدان امامت و محله نیروی هوایی در تقاطع خیابان پیروزی به صورت متقاطع بخش شرقی خط 4 متروی تهران، ایستگاه متروی نبرد را پشت سرگذاشته و وارد محله چهارصد دستگاه و خیابان نبرد شده و با احداث یک ایستگاه در تقاطع بلوار پاسدار گمنام به سوی ابتدای بزرگراه شهید محلاتی سیر می نماید.

وی تاکید کرد: خط 9 همچنین در بخش شرقی خط 7 متروی تهران به صورت ایستگاه تقاطعی در ایستگاه متروی بسیج وارد بزرگراه بسیج شده و در ضلع جنوب شرقی میدان بسیج (سه راه افسریه) با ایستگاه دوم بخش جنوبی خط 8 متروی تهران متقاطع شده و از مسیر جاده خاوران وارد محله مشیریه شده و با طی مسیر و احداث یک ایستگاه در بلوار صالحی این محله به سمت ضلع غربی بزرگراه امام علی سیر نموده و در تقاطع با ایستگاه متروی دولت آباد بخش جنوبی خط 6 متروی تهران به پایان مسیر خود می رسد.

وی با بیان اینکه آغاز ساخت خط 9 مترو از زمان مدیریت بنده در شرکت مترو در دستورکار قرار داشت و سرانجام پیگیری ها نتیجه داد و آماده کلنگ زنی احداث این خط هستیم، گفت: خط 9 متروی تهران از روی خط 5 در ایستگاه چیتگر آغاز می شود.

درستی در مورد مدل مالی ساخت خط 9 مترو نیز با اشاره به حضور شرکت چینی برای ساخت این خط مترو تاکید کرد: شرکت چینی از شهرداری تهران پیش پرداختی نمی خواهد و تنفس خوبی برای شروع همزمان خطوط برای شهرداری تهران وجود دارد تا بعد از آن شهرداری به صورت نقد و غیر نقد هزینه ها را پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه چینی ها نقشی در ساخت ندارند و مهندسان و کارگران ایرانی خط 9 مترو را خواهند ساخت، گفت: البته شرکت چینی در تجهیزات غیر بومی علاقه دارند که تجهیزات را از چین بیاورند.

اعلام جزییات ساخت خط 9 متروی تهران و اعلام ایستگاه های تبادلی با خطوط 7 گانه

پایان خبر ساینس بلاگ

نوشته های مشابه