برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت

برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

در هفته گذشته برخی از مهمترین رویدادهای اجتماعی در جهان رخ داده است از هشدار سازمان بهداشت آفریقا در مورد شیوع آبله میمون تا زلزله در شرق ترکیه.

به گزارش ساینس بلاگ رویدادها یافته ها و موضوعات مهم در حوزه سلامت و محیط زیست رویدادها و فرصت های هفتگی نیز در راس رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفت.

رویدادهای دیگری مانند خشکسالی در آفریقای جنوبی و تهدید فاجعه انسانی یا واکسیناسیون کودکان ژاپنی با اسپری بینی آنفولانزا بخشی دیگر از بهترین اخبار اجتماعی جهان در روزهای اخیر است که در ادامه به اختصار مرور می کنیم:

سازمان بهداشت آفریقا: آبله میمون یک مشکل عمده بهداشت عمومی است

رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا (CDC آفریقا) اخیراً تأکید کرد که این بیماری همچنان یک مشکل عمده بهداشت عمومی در آفریقا به دلیل افزایش موارد جدید «آبله میمون» است.

رئیس این مرکز رسمی بهداشتی درمانی “ژان کاسیا” در نشست خبری گفت: در هفته گذشته در مجموع 3186 مورد جدید ابتلا به مینی پاکس ثبت شد که از این تعداد 489 مورد تایید و 53 نفر فوت کردند.

وی گفت: کاهش فوتی نداشته ایم و نسبت به هفته های گذشته افزایش داشته ایم. وی افزود: برای جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری باید اقدامات متعددی از جمله واکسیناسیون تسریع شود.

تیراندازی در تنسی آمریکا؛ 10 نفر کشته و زخمی شدند

در تیراندازی در نزدیکی دانشگاهی در ایالت تنسی یک نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند.

مقامات ایالتی می گویند حداقل یک نفر در این تیراندازی زخمی شده است.

این حادثه عصر شنبه رخ داد.

مقامات پلیس ایالتی گفتند که مقتول 24 ساله بود اما نام وی اسامی مجروحان و انگیزه تیراندازی را اعلام نکردند.

درگیری های قومیتی در پاکستان 11 کشته برجای گذاشته است

در نتیجه درگیری های قبیله ای در شمال غرب پاکستان دست کم 11 نفر از جمله زنان و کودکان کشته و 8 تن دیگر زخمی شدند.

تنش در استان خیبر پختونخوا روز سه شنبه پس از زخمی شدن دو نفر در تیراندازی بین مناطق قبیله ای افزایش یافت.

هنوز مشخص نیست که انگیزه تیراندازی چه بوده است.

مقامات محلی گفتند که تلاش ها برای ایمن سازی جاده ها و عادی سازی وضعیت ادامه دارد. مجروحان نیز به بیمارستان منتقل شده اند.

کودکان ژاپنی امسال با “اسپری بینی آنفولانزا” واکسینه خواهند شد.

کودکان ژاپنی باید در زمستان امسال با اسپری بینی بدون سوزن علیه آنفولانزا واکسینه شوند.

“FluMist” (FluMist) سال گذشته مجوز دولتی دریافت کرد و اوایل این ماه برای افراد بین 2 تا 18 سال توصیه شد.

این واکسن نه تنها در خون بلکه در بینی و گلو جایی که ویروس وارد بدن می شود آنتی بادی ایجاد می کند. توزیع کننده آن ادعا می کند که این اسپری بینی به اندازه یک واکسن معمولی آنفولانزا موثر است.

یک کلینیک در توکیو از روز دوشنبه شروع به استفاده از فلومیست کرد. دختر پنج ساله ای که در این کلینیک واکسینه شده است گفت: این اسپری ملایم است و هیچ ضرری ندارد.

شیوع سویه جدید کرونا در بریتانیا و افزایش تخت های بیمارستانی

سازمان ایمنی بهداشت بریتانیا (UKHSA) هشدار داده است که در پی شیوع یک نوع جدید کووید-19 در این کشور تعداد پذیرش و ارجاع بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان افزایش یافته است.

ارقام UKHSA نشان می دهد که نرخ پذیرش برای بیمارانی که تست XEC Covid مثبت شده اند 4.5 به ازای هر 100000 نفر در هفته منتهی به 6 اکتبر بوده است از 3.7 هفته قبل.

شمال شرق انگلیس نیز با 8.12 در هر 100000 نفر بالاترین میزان پذیرش در بیمارستان را داشت در حالی که افراد 85 سال و بالاتر با افزایش هشدار دهنده در پذیرش با 52 سال مواجه بودند. به 48 در 100000 نفر رسید.

جهان تا رسیدن به هدف انرژی های تجدیدپذیر “جام 28” فاصله زیادی دارد.

اولین بررسی رسمی تعهدات جهانی در اجلاس آب و هوای COP28 در دبی نشان داد که جهان هنوز به اندازه کافی برای دستیابی به هدف خود برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2030 دارد علیرغم رکورد سال گذشته (2023).

بر اساس ارزیابی آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA) که روز جمعه منتشر شد برنامه ها و اهداف ملی فعلی کشورها تا پایان دهه تنها نیمی از رشد مورد نیاز انرژی های تجدیدپذیر را پوشش خواهند داد.

به جز انرژی خورشیدی افزایش ظرفیت برنامه ریزی شده برای سایر فناوری های تجدیدپذیر کمتر از سطح مورد نیاز برای سه برابر کردن انرژی تجدیدپذیر به 11.2 تراوات تا پایان این دهه است.

در مصر اتوبوس دانش آموزان گیر کرده است

وزارت بهداشت مصر در بیانیه ای اعلام کرد که روز دوشنبه یک اتوبوس دانش آموزان در بزرگراهی در شمال شرق این کشور واژگون شد که بر اثر آن 12 نفر کشته و 33 نفر مجروح شدند.

منابع خبری می گویند این دانشجویان در حال بازگشت از دانشگاه به خوابگاه خود بودند که اتوبوس آنها در بزرگراه دچار حادثه شد.

همچنین در تحقیقات این حادثه راننده اتوبوس نیز دستگیر شده است.

هنوز گزارشی از علت این حادثه منتشر نشده است.

خطر خشکسالی و بلایای انسانی در آفریقای جنوبی

سازمان ملل متحد در گزارشی جدید هشدار داده است که میلیون ها نفر در آفریقای جنوبی به دلیل خشکسالی تاریخی با گرسنگی مواجه هستند و خطر یک فاجعه انسانی تمام عیار در این منطقه وجود دارد.

مقامات لسوتو مالاوی نامیبیا زامبیا و زیمبابوه در ماه های اخیر وضعیت فاجعه ملی را اعلام کرده اند زیرا خشکسالی باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام شده است.

همچنین برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آنگولا و موزامبیک نیز به شدت تحت تاثیر این بلای طبیعی قرار گرفته اند.

زمین لرزه ای به بزرگی 5.9 ریشتر شرق ترکیه را لرزاند. خطر زلزله و هشدار به ساکنین

آژانس مدیریت بحران ترکیه (AFAD) روز چهارشنبه گزارش داد که زمین لرزه ای به بزرگی 5.9 ریشتر ساعت 10:46 به وقت محلی استان مالاتیا در شرق این کشور را لرزاند.

تاکنون گزارشی از تلفات و خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارش نشده است اما بررسی وضعیت توسط مسئولان ادامه دارد.

تیم های امداد و نجات به منطقه اعزام شدند و به اهالی توصیه شد با توجه به احتمال وقوع زلزله هوشیار باشند.

پایان خبر ساینس بلاگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه