بازی سازی ایرانی در مسیر جهانی شدن/۴۰ میلیون کاربر و افق های روشن

ایران در مسیر اقتدار (۶)

بازی سازی ایرانی در مسیر جهانی شدن ۴۰ میلیون کاربر و افق‌های روشن

صنعت بازی سازی در ایران به عنوان یکی از جوان ترین و پویاترین حوزه های صنایع خلاق در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است به طوریکه در تولید بازی های ویندوزی و اندرویدی به سطح قابل قبول در جهان رسیده است.

خبرگزاری ساینس بلاگ صنعت بازی سازی در ایران به عنوان یکی از جوان ترین و پویاترین حوزه های صنایع خلاق در سال های اخیر محسوب می شود و با پیشرفت فناوری و افزایش دسترسی به ابزار های توسعه بازی استودیو های ایرانی توانسته اند گام های بلندی در تولید بازی های باکیفیت بردارند. این صنعت نه تنها به عنوان یک سرگرمی بلکه به عنوان یک رسانه قدرتمند در انتقال فرهنگ داستان ها و ارزش های ملی است که رشد و توسعه آن را در سال های اخیر به صورت محسوس می توانیم مشاهده کنیم.

 جبیب داستانی بنیسی تولید کننده بازی های رایانه ای در گفت و گو با خبرنگار ساینس بلاگ پیرامون دستاورد های که کشور ما در زمینه بازی های رایانه داشته توضیح داد: صنعت بازی های دیجیتالی در سال های اخیر پیشرفت های فراوانی داشته. تقریبا شروع این فرآیند به سال ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ برمی گردد. البته قبل تر از آن هم فعالیت هایی وجود داشت اما به طورجدی با بازی «عملیات انهدام» که با موضوع دفاع مقدس و والفجر ۸ بود شروع شد و پس از آن این صنعت به طور جدی شکل گرفت.

وی در ادامه افزود: با همه فراز و نشیب های موجود حدود بیست سال از پیدایش و رشد این صنعت در کشور می گذرد و خوشبختانه توانسته به جایگاه نسبتاً مطلوبی برسد در ادامه نیز با تأسیس «بنیاد ملی بازی های رایانه ای» در سال ۱۳۸۷ متولی گری این صنعت برعهده این نهاد گذاشته شد تا فعالیت ها در این حوزه به صورت پررنگ تر و جدی تر ادامه پیدا کند.

بنیسی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه پیشرفت ها وضعف هایی وجود داشته اما به طور کلی جز کشور هایی هستیم که درصنعت بازی های دیجیتالی به صورت کارآمد کار می کنیم. ما تا نیمه راه را رفتیم و در بخش هایی مثل تولید بازی های ویندوزی تا ۴ سال پیش ایران خیلی خوش درخشیدیم. بعد از آن بازی های مخصوص سیستم عامل اندروید وارد شد که قابلیت اجرا روی گوشی و تبلت را دارد و در تولید بازی های اندرویدی هم توفیقاتی زیادی پیش آمد و توانستیم کیفیت کار ها را افزایش دهیم و به سطح های قابل قبول در دنیا نزدیک کنیم؛ بنابراین پیشرفت های فنی مطالعاتی و دانشگاهی خوبی داشتیم.

گام جدید حوزه های علمیه برای ورود به عرصه فضای مجازی

این فعال صنعت بازی سازی تصریح  کرد: ما از حیث علمی و تولید مقالات در جهان رتبه ۱۸ را داریم اما متاسفانه از نظر از تجاری مشکلاتی داریم و بستر نشر این صنعت در میان خانواده و مسئولین و حاکمیت جایگاهی ندارد که این موضوع هم برخواسته از عدم شناخت در بین مسئولین و سرمایه گذاران مختلف است. از نظر اقتصادی تا نیمه جلو رفتیم و این موضوع باید جدی تر پیگیری شود؛ و از آنجایی که این حوزه بسیار مورد استقبال گیمر های ایرانی قرار گرفته و حدود ۴۰ میلیون کاربر دارد با پرداخت ویژه به می توان به نتیجه مطلوب رسید.

بنیسی خاطر نشان کرد: خبر خوب اینکه اخیرا در حوزه های علمیه رشته ای به صورت رسمی و آکادمیک تحت عنوان «مطالعات دین و فضای مجازی» مصوب و اضافه شده است پیرو این موضع مرکز جدیدی با نام «دین و فضای مجازی» افتتاح شد تا به صورت ویژه به این رشته پرداخته شود. رشته مطالعات دین و فضای مجازی و مرکز دین و فضای مجازی برای اولین بار برای ترم بهمن  دوره در مقطع فوق لیسانس (سطح سه) و دکترا (سطح چهار) در دو رشته بازی های رایانه ای و هوش مصنوعی دانشجو می پذیرد.

وی بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم در این زمینه شاهد پیشرفت های بیشتری باشیم باید آن را به یک صنعت تبدیل کنیم و قبل از رسیدن به صنعت باید زیست بوم ایجاد کنیم که در ایران در حال تکمیل شدن است و وارد شدن حوزه های علمیه به صورت رسمی یک گام مهم در این زمینه محسوب می شود در ادامه نیز باید مراکز  نوآوری متخصص داشته باشیم. بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم  باید تقویت شود تا با همراهی و همدلی بین تولیدگران توسعه و پیشرفت صورت بگیرد؛ و در نهایت با ریل گزاری در این حوزه راه را برای آینده هموار کنیم که لازمه این امر نگاه جدی تر مسیئولین به حوزه بازی سازی است.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بازی سازی ایرانی در مسیر جهانی شدن/۴۰ میلیون کاربر و افق های روشن" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بازی سازی ایرانی در مسیر جهانی شدن/۴۰ میلیون کاربر و افق های روشن"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه