الفت نسب: نگذارید اتحادیه کسب وکارهای مجازی منحل شود

تینا مزدکی: دومین انتخابات اتحادیه کسب وکارهای مجازی پس از گذر از مشکلات متعدد سرانجام آخر مهرماه برگزار می شود. گویا پیش ازاین قرار بود انتخابات در آبان سال ۱۴۰۰ برگزار شود؛ اما به دلایل گوناگون انتخابات اتحادیه کسب وکارهای مجازی تا امسال به تعویق افتاد.

الفت‌نسب: نگذارید اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی منحل شود

فراخوان ثبت نام نامزدها دی ماه سال گذشته منتشر شد و هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور نیز هفته گذشته با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که انتخابات این صنف ۳۰ ساینس بلاگ امسال برگزار خواهد شد.

در فهرست نامزدهای انتخابات جای خالی مدیران برخی از کسب وکارهای مطرح به چشم می خورد که به عناوین مختلف رد صلاحیت شده اند یا مدارکشان را تکمیل نکرده اند و در مواردی هم گفته شد که زمان کافی برای پیگیری های صنفی نداشتند و گویا خودخواسته کنار رفته اند. بنابراین اکنون از ۱۱۰ نفری که برای دومین دوره انتخابات اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی ثبت نام کرده بودند؛ تنها ۴۶ نفر از آن ها تائید صلاحیت شدند.

برای شفافیت بیشتر در خصوص اتفاقاتی که اخیراً اتحادیه از سر گذرانده با رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی گفت وگویی داشتم. او در ابتدا در مورد به تعویق افتادن انتخابات اتحادیه گفت که گویا قرار بود انتخابات در آبان ۱۴۰۰ برگزار شود اما یک روز گفتند ماه رمضان است و افراد باید روزه خود را بشکنند یک روز گفتند کرونا است و یک روز هم گفتند اتحادیه باید دوتکه شود و به این ترتیب انتخابات را به مدت سه سال با بهانه های مختلف به تعویق انداختند.

نمی خواهند اتحادیه کسب وکارهای مجازی قدرت بگیرد

حال پس از سه سال و با آمدن دولت جدید قرار است انتخابات برگزار شود؛ الفت نسب دراین باره گفت:« امیدوارم روزی مشخص شود که پشت این داستان چه بود اما از دید من موضوع عادی نبود. حتی با توجه به شواهد اتحادیه های دیگری تاکنون چنین موضوعی برایشان پیش نیامده است.  مدت‎ها قبل ما مخالفت اتحادیه را با طرح صیانت مطرح کردیم و دولت قبل هم که سر کار آمد این جریانات پشت سر هم برای ما به وجود آمد و اتفاقاتی در اتحادیه افتاد که کار به اینجا رسید.»

او بابیان این موضوع که کسانی هستند که نمی خواهند اتحادیه قدرت بگیرد گفت:« هرسال افراد و مجموعه هایی به دنبال این بودند که اتحادیه تضعیف شود؛ با بهانه های مختلف جلوی اتحادیه ایستادند انتخابات را عقب انداختند و تلاش کردند آن را تفکیک کنند وازدید من به دنبال این بودند که اتحادیه را تضعیف کنند.»

او همچنین در مورد تصمیم گیری که برای تفکیک اتحادیه گرفته شده بود گفت:« به ما گفتند اتحادیه کسب وکارهای مجازی کارایی لازم را ندارد؛ باید این اتحادیه به دو اتحادیه خدماتی و اتحادیه توزیعی مجازی تفکیک شود. اگرچه برای این هدف بسیار تلاش کردند اما باز عقلا و سازمان هایی مذاکره کردند و با این تصمیم مخالفت کردند و به آن ها گفتند بر اساس چه دلیلی می خواهید اتحادیه را تفکیک کنید. ضمن اینکه بدنه کارشناسی کسب وکارها هم مخالف این بودند که بدون کار کارشناسی اتحادیه دوتکه یا بیشتر شود.»

چرا نامزدها رد صلاحیت شدند؟

حال با نزدیک شدن به زمان انتخابات اتحادیه کسب وکارهای مجازی می بینیم که نام برخی از اشخاص شناخته شده در حوزه استارتاپی کشور در فهرست نامزدها به چشم نمی خورد؛ این در حالی است که طبق برخی گزارش ها علت درستی برای رد صلاحیت این افراد ذکر نشده است. رضا الفت نسب در این مورد توضیح داد:«تا جایی که اطلاع داریم تقریباً ۹۵ درصد از این دوستانی که ثبت نام کرده بودند و رد صلاحیت شدند به دلیل عدم تکمیل مدارک و یک سری آزمایش ها بود که این افراد ندادند.تعدادی از افراد که تائید صلاحیت شدند هم از برندها و شهرهای مختلف هستند. آن ها مدارک خود را دادند و طبق قانون کارهایی که قرار بود انجام دهند را انجام دادند. ماقبل از اینکه نامزدها را اعلام کنند خیلی از دوستان خواستیم که مدارک خود را تحویل دهند و این حقی که برایشان وجود دارد را خودشان به دست خودشان ضایع نکنند. حال یکسری از افراد رفتند تائید شدند و اکنون در لیست هستند و تعدادی از دوستان هم نرفتند. البته افرادی هم بودند که برای دلیلی غیر از مدرک رد صلاحیت شدند اما تعدادشان قطعاً زیاد نیست.»

منحل شدن اتحادیه بلایی بر سر کسب وکارهای مجازی

او در ادامه در مورد پیامدهای عدم برگزاری انتخابات اتحادیه گفت:« اگر انتخابات اتحادیه به هر دلیلی به حدنصاب نرسد و افراد رأی ندهند بر اساس قانون نظام صنفی اتحادیه منحل خواهد شد و کسب وکارها زیر نظر اتحادیه های همگن خود یا همان اتحادیه های صنفی آفلاین خواهند رفت. این اتفاق خوب نیست سال های گذشته برای به وجود آمدن این اتحادیه تلاش شد تا درگیر موضوعات مربوط به اتحادیه های صنفی و سایر شهرها نشود.»

گویا  انتخابات اتحادیه در سه مرحله برگزار می شود؛ در مرحله اول باید یک سوم اعضای صنف که دارای جواز کسب از اتحادیه هستند باید رأی بدهند در مرحله دوم و سوم یک چهارم اعضا باید حضورداشته باشند. در هر مرحله اگر اعضا به حد گفته شده برسند انتخابات در آن مرحله تمام می شود اما اگر اعضا به حدنصاب نرسند انتخابات تا مرحله دوم و سوم ادامه میابد. منحل شدن اتحادیه کسب وکارهای مجازی زمانی رخ می دهد که در مرحله سوم هم تعداد اعضا به حدنصاب نرسد.

الفت نسب گفت:« ۸۲۰۰ اتحادیه در سراسر کشور وجود دارد؛ هرکدام از این اتحادیه ها در آن سال ها ادعا می کردند که کسب وکار باید مجوز را از آن ها بگیرد. به عنوان مثال یک سایت کفش فروشی باید مجوزش را از اتحادیه این صنف بگیرد حال اگر این سایت در شیراز بود اتحادیه شیراز می گفت باید مجوز را از من بگیرد. درصورتی که اصلاً کسب وکار آنلاین جغرافیا ندارد. آنجا بود که تصمیم گرفتند اتحادیه کشوری راه اندازی شود و اقدام بسیار خوبی هم بود. عملاً ۸۲۰۰ اتحادیه به یک اتحادیه کسب وکارهای مجازی تبدیل شدند.»

الفت نسب: نگذارید اتحادیه کسب وکارهای مجازی منحل شود

این عضو اتحادیه کسب وکارهای مجازی بر این باور است که اگر بخواهیم فرصتی که در چند سال گذشته برای کسب وکارهای مجازی به وجود آمد را از دست بدهیم آن ها با اصناف در خصوص ساماندهی و مجوزها مشکلات بسیار عدیده ای پیدا خواهند کرد.

زیر پا گذاشتن قانون جایگاه اتحادیه را متزلزل کرد

الفت نصب در ادامه به این موضوع اشاره کرد که حداقل در طول دو الی ۳ سال اخیر با ورود وزارت صمت و انتصاب هایی که تشریفات قانونی آن ها به درستی انجام نشد شرایط خوبی برای اتحادیه به وجود نیامد. اعضا نمی توانستند به درستی با اتحادیه ارتباط برقرار کنند و از آن سرویس بگیرند جلسات هیئت مدیره تشکیل نمی شد و همه این مسائل جایگاه اتحادیه را متزلزل کرده است و گفت:« امیدوارم دوستان من در حوزه کسب وکارهای آنلاین بارأی دادنشان کمک کنند که شرایط تغییر پیدا کند و افراد منتخب بتوانند در اتحادیه به فعالیت خود ادامه دهند تا انشالله اتحادیه کار خود را به خوبی پیش ببرد.»

او در ادامه گفت:« به تعویق افتادن انتخابات این اتحادیه باعث شد افرادی که بارأی اعضا انتخاب نشده بودند به سمت های این اتحادیه منصب شوند و همین موضوع اتحادیه را دچار مشکل می کرد. بنابراین نه افرادی که در اتحادیه بودند به این حوزه دید خوشی داشتند و نه افرادی که عضو اتحادیه بودند و جواز کسب داشتند می توانستند با اتحادیه ارتباط بگیرند.

بستر تعامل زیر سایه اتحادیه کسب وکارهای مجازی

توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در وضعیت کنونی برای اقتصاد ما بسیار حیاتی است. الفت نسب در این خصوص گفت:«دولت جدید چه شخص رئیس جمهور و چه افرادی که در کنار او بودند از قبل از انتخابات تاکنون بر این موضوع که اقتصاد دیجیتال می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد تأکید داشتند. اتحادیه به عنوان یک بازوی اجرایی می تواند هم کنار دولت و هم کنار کسب وکارها باشد؛ ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار زیادی در کسب وکارها وجود دارد که می توانند به جامعه کمک کنند؛ اتحادیه می تواند این بستر تعامل را به وجود بیاورد و اتفاقات خوبی رقم بزند. البته باید اتفاقاتی در کشور بیفتند و اتحادیه به تنهایی نمی تواند کار خاصی انجام دهد؛ موضوع جذب سرمایه گذاران خارجی و… از موضوعاتی است که منجر به توسعه اقتصاد دیجیتال کشور خواهد شد.»

الفت نسب: نگذارید اتحادیه کسب وکارهای مجازی منحل شود

دولت بستر فعالیت کسب وکارهای مجازی را فراهم کند

او بابیان این موضوع که به نظر می رسد دولت جدید به دنبال این است که این حوزه در کشور رشد و توسعه پیدا کند؛ گفت:« ازنظر ما دولت در یک آزمون سخت قرارگرفته است و قول داده است که موضوع محدودیت ها و فیلترینگ را بردارد؛ امیدواریم این کار هم انجام شود. به هرحال ما به عنوان اکوسیستم آنلاین ضمن اینکه از دولت مطالبه خود را خواهیم داشت آمادگی داریم که کنار دولت باشیم.»

الفت نسب دراین باره گفت:«کسب وکارهای مختلف می توانند خدمات خود را ارائه دهند تا به دولت کمک کنند؛ دولت همکارهایی بسیاری می تواند برای این حوزه انجام دهد و حیاتی ترین آن تقویت بستر فعالیت کسب وکارهای مجازی یا همان اینترنت است. علاوه بر این دولت می تواند امکاناتی فراهم کند که ما به بازارهای بین المللی ورود کنیم و شرایط ورود کسب وکارهای آنلاین را به بازارهای مالی و بورس تسهیل کند و امیدواریم که این اتفاق ها بیفتند.»

رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی در آخر تأکید کرد:«کسب وکارهای مجازی فارغ از هرگونه دیدگاهی که دارند چه موافق و چه مخالف اعضا هستند رأی دهند و نگذارند که اتحادیه منحل شود. اگر اتحادیه منحل شود خیلی از کارهای این حوزه سخت پیش خواهد رفت. دوستان ما در اصناف آفلاین هم انسان های شریفی هستند اما به این دلیل که کسب وکارهای صنفی آفلاین را ساماندهی می کنند به تجربه دیده ایم که به شرایط کسب وکارهای آنلاین دید مناسبی ندارند. بنابراین کسب وکارهای آنلاین دچار چالش می شوند و این موضوع خوب نیست.»

58323

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "الفت نسب: نگذارید اتحادیه کسب وکارهای مجازی منحل شود" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "الفت نسب: نگذارید اتحادیه کسب وکارهای مجازی منحل شود"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه