از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی

از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی

از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی

سیدجمال ساداتیان درباره اولویت های تعیین شده مدیران برای فیلمسازی در سال 1403 گفت: اگر قرار است در کنار فیلم های کمدی، ساخت فیلم های اجتماعی در اولوبت باشد، باید به گونه ای عمل شود که به سرنوشت برخی فیلم های دفاع مقدسی دچار نشوند.

این تهیه کننده، سینمادار و پخش کننده سینما در گفت وگویی با ساینس بلاگ درباره یکی از محورهای اعلام شده برای ساخت فیلم در سال جدید که «حل مسایل اجتماعی و معضلات فرهنگی جامعه» است، بیان کرد: به نظرم در تعریف فیلم های اجتماعی اختلاف نظر وجود دارد، چرا که حاکمیت فیلم های اجتماعی را از منظر خود به یک شکل تعریف می کند و اهالی سینما به شکلی دیگر، به همین دلیل با هم تعارض دارند و نگاهشان به هم نزدیک نیست. آنچه مردم از فیلم های اجتماعی انتظار دارند طرح معضلاتی است که مثلا در سیستم مدیریتی یا اداری کشور وجود دارد. آن ها دوست دارند این معضلات در قالب قصه در فیلم ها مطرح شود در حالی که ممکن است طرح این مسایل را در یک فیلم سینمایی سیاه نمایی بداند.

او ادامه داد: این مسیله در گذشته هم وجود داشت و به محض اینکه می خواستید یک معضل اجتماعی را در یک فیلم کالبدشکافی کنید، فیلم به سیاه نمایی متهم می شد یعنی حتی آن زمان که دولت اصلاحات بر سر کار بود و ادعا می شد آدم هایی بر سر کار هستند که دوست دارند تنوع ژانر و موضوع وجود داشته باشد، این اتهام بر سر سینما وجود داشت. الان هم که تقریباً دولت یکدست شده و خیلی اجازه طرح این موضوع ها را نمی دهند؛ بنابراین با وجود اینکه چنین اولویتی برای ساخت فیلم در 1403 اعلام شده، باید ببینیم در عمل چه اتفاقی رخ می دهد.

وی افزود: اگر قرار است امسال در کنار فیلم های کمدی، فیلم های اجتماعی هم ساخته شوند، باید ابتدا ببینیم فیلم اجتماعی از منظر دولت چطور تعریف می شود. «حل مسایل اجتماعی و معضلات فرهنگی جامعه»  یک حرف کلی است. باید یک مسیله ابتدا طرح شود، کالبدشکافی شود تا بعد سراغ راه حل آن رفت.  اگر فیلم اجتماعی به این شکل ساخته نشود به سرنوشت فیلم های دفاع مقدسی دچار می شود که به ضرب و زور پول های کلان یکسری فیلم ساخته می شود ولی مخاطب از آن ها استقبال نمی کند. البته با وجود اینکه می بینیم این فیلم ها خروجی ویژه ای در جذب مخاطب ندارند اما همچنان بر تولید آن ها اصرار وجود دارد.

ساداتیان در این زمینه بیان کرد: در میان مردمی که به سینما می آیند مشخص است که فیلم های ارگانی با نوعی گارد مخاطب مواجه هستند و البته جدا از ارگانی بودن، یک دلیل مهم این است که بسیاری از این فیلم ها از جنس سینما نیستند تا برای تماشاگر جذاب باشند.  سینما یک مرکز گردشگری است و مردم دوست دارند به بهانه دیدن یک فیلم از خانه بیرون آیند اما این جنس فیلم ها کشش لازم را برای مخاطب ایجاد نمی کند.  فیلم های کمدی چنین قابلیتی دارند و فیلم های اجتماعی هم اگر نقدهای اجتماعی خوبی داشته باشند تا سخنگوی مطالبات مردم باشند، قطعا آن ها نیز مخاطب خود را به سینما می کشانند.

به گزارش ساینس بلاگ، در حال حاضر فیلم «بی بدن» به عنوان یکی از فیلم های اجتماعی اکران نوروزی با حدود 322 هزار نفر مخاطب نزدیک 21 میلیارد تومان فروش داشته و فیلم «آسمان غرب» هم از جمله جدیدترین فیلم های ساخته شده در حوزه دفاع مقدس است، با بیش از 35 هزار نفر تماشاگر نزدیک به 2 میلیارد تومان بلیت فروخته است.

پایان خبر ساینس بلاگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه